To tunnelboremaskiner halvveis til Oslo
Follobaneprosjektets to første tunnelboremaskiner, Dronning Eufemia og Dronning Ellisiv, har nå boret seg halvveis til Oslo, det vil si drøyt 4,5 km.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
- Disse TBM-enes fremdrift er veldig god. Hvis de holder farten og fortsetter som i dag, vil første gjennomslag inntreffe før planlagt neste år, sier entreprenør AGJVs prosjektdirektør Fernando Vara og legger til:
- Når vi er ferdige med boringen og har demontert maskinene, starter de jernbanetekniske installasjonsarbeidene. Nylig nådde vi også 50 prosent ferdig produksjon av alle betongelementene som produseres i de store fabrikkene på Åsland anleggsområde.
I september 2016 begynte den første tunnelboremaskinen (TBM), Eufemia, sin ferd mot Oslo. Maskinen kalt Ellisiv, startet boringen mot Oslo i oktober, før de to maskinene oppkalt etter Anna fra Kloppa og Magda Flåtestad startet i retning Ski sent 2016. Hver maskin skal bore litt mer enn 9 km tunnel over en toårsperiode.
Segmentproduksjon
10.005 betongringer, som teller 80.040 elementer er produsert. En ring har sju betongelementer for å danne en sirkel som monteres av tunnelboremaskinene og gjør tunnelløpene vanntette. Totalt antall ringer vil være 20.010. Så langt er AGJV på planen. Hoveddelen av elementene er lagret på Åsland, men noen av dem er transportert til et eksternt lagringsområde.
- AGJV leverer på dette området som forventet slik at TBM-ene kan fortsette sin daglige ferd i henhold til det tidsløpet som er lagt. AGJV har med to av maskinene nådd en viktig milepæl for prosjektet og Eufemia og Ellisiv ligger foran tidsplanen. Vi er fornøyde med vårt arbeid og fremdrift så langt. Våre suksessfaktorer, er en erfaren internasjonal organisasjon og en god struktur for gjennomføring og fremdrift, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV.
Hver av de fire TBMene er 150 m lange, veier ca. 2400 tonn.
Follobaneprosjektet er det største infrastrukturprosjektet i Norge. AGJV bygger hoveddelen (18,5 km) av prosjektets tunnel på vegne av byggherre Bane Nor. Med en lengde på totalt 20 km blir dette Skandinavias lengste jernbanetunnel når prosjektet er ferdigstilt i slutten av 2021.
Vedlagt bilde av Fernando Vara, samt TBMer Dronning Eufemia (blå) og Dronning Ellisiv (hvit).
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?