Renault K520 8x4 er en tøff anleggsbil med god fremkommelighet på krevende underlag. Den kan også leveres som 8x6 og har da meget gode terrengegenskaper.
C-serien kan leveres med hydrostatisk forhjulsdrift, OptiTrac, på utvalgte modeller. Det øker fremkommeligheten, samtidig som bilen ikke er høyere konstruert enn et kjøretøy med ren bakhjulsdrift.
Renault C460 8x4 Tridem er konstruert for transport av tunge byggevarer. Styringen på den bakre akselen gir like god fremkommelighet som med en treakslet bil.
De fireakslede Renault K-bilene tåler utrolig mye juling. I dette tilfellet bærer foraksel nummer to hele frontvekten av kjøretøyet.
Man aner slektskapet til Volvo FH-serien, men Renault Trucks gjør det på sin egen, franske måte, blant annet med heldigitalt speedometer.
Renault Trucks arbeider hele tiden med å få frem nye varianter av anleggsbilene. Denne K520 Extreme er en gruvelastebil med tillatt totalvekt på 50 tonn. Den har gått to år i test i Borax-gruven i Tyrkia med totalvekt på opptil 62 tonn, uten å ha fått belastningsskader.

Tøffe Renault i alpene

VALLÉE BLEUE, (AT.no): Vi fikk en anledning som de færreste nordmenn blir forunt, prøvekjøring av anleggsbilene fra Renault Trucks.

Volvo Trucks, som også er Renault-importør her hjemme, selger nemlig ikke disse Renault-bilene foreløpig.

Renault Trucks deler inn anleggsbilene sine i to serier, C og K. C erstatter det tidligere Lander-programmet som i hovedsak var biler som tilbrakte mesteparten av sin tid på vei, mens K tilsvarer den tidligere tøffingen Kerax som var konstruert for røffere bruk.

Sveits og Frankrike griper nærmest inn i hverandre når man lander på flyplassen i Genève hvor man faktisk kan velge hvilket land man skal gå ut i. Etter å ha møtt ledelsen i Renault Trucks på det fasjonable SPA-hotellet Jiva Hill ble vi morgenen etter fløyet med helikopter til La Valbonne hvor vi startet med kjøring på vei frem til Renault Trucks’ testområde for anleggsbiler i Vallée Bleue, 45 minutter unna.

Bilene

Veikjøringen foregikk for vårt vedkommende med en fireakslet K480 8x4. Dette er en bil for røff anleggskjøring, men den var forbausende komfortabel også på vei. Vi anser det som viktig, ettersom også slike biler ofte tilbringer endel tid på gode veier.

Ute i steinbruddet ble det tre forskjellige biler for oss, 8x4-bilen vi kjørte på veien, en C460 8x4 byggevarebil med tridem boggi og styring på bakre aksel, og en C460 6x4 dumperbil med OptiTrack som er Renaults betegnelse på hydrostatisk forhjulsdrift. Renaults løsning er levert av en annen franskmann, anleggsmaskin-produsenten Poclain som også leverer denne løsningen til MAN, Mercedes-Benz og Volvo.

Byggevarebilen gikk på en rute med blandet kjøring på vekslende veier og et lettere anleggsområde. Dette var en C-bil med luftfjæring bak og meget god komfort. Selv om bilen var lang, var den lett å manøvrere på trange steder, takket være styringen på bakre aksel.

Begge de andre bilene gikk i den tøffeste offroad-ruta hvor noen av våre kolleger valgte å være passasjerer mens fabrikkekspertene kjørte. Fremkommeligheten er overbevisende på begge varianter, selv om OptiTrack-bilen nok kunne ha klart enda tøffere forhold.

Mer fransk

C- og K-programmet fra Renault Trucks dekker i stor grad det samme anvendelsesområdet som Volvo FMX. Selv om mye er likt på anleggsbilene fra søsterselskapene, er det også mye som skiller. Renault fremstår på alle vis mye mer fransk enn Volvo, ikke minst når det gjelder førerhusinnredningen.

Ved første øyekast virker ikke instrumentering og betjeningsorganer like ryddig organisert som hos Volvo FMX. Men når man får kjørt såpass med bilen at man blir vant til den, merker man etter hvert at det meste sitter ganske logisk og lettbetjent til. Dessuten har Renault noen finesser som er praktiske på en anleggsbil, for eksempel at man kan koble ut alle differensialsperrer på en gang ved å trykke på dreiebryteren for sperrene i stedet for å dreie den tilbake. Et annet eksempel er at man har en praktisk håndgassregulering som gjør at man enkelt kan kjøre på et bestemt turtall uten å røre gasspedalen. Renault Trucks har dessuten et av de beste offroad-programmene vi har prøvd på en automatisert girkasse. Manuell giring er snart ikke noe tema lenger på anleggsbilene heller, selv om Renault kan levere det.

Maksimalt 520 hk

Det som til en viss grad begrenser anvendelsesområdet for anleggsbilene fra Renault Trucks, sett med nordiske øyne, er at kraftigste motorvariant er 13-literen på 520 hk. Dette er ikke samme tema på kontinentet med hovedsakelig 40-tonns totalvekt, eller på de mer eksotiske Renault-markedene som Afrika. Her hjemme kunne anleggsbilene fra Renault Trucks uten tvil ha gjort en god jobb som single bil, eller på ikke altfor tung kjøring med henger (Iveco og DAF har heller ikke mer effekt å by på), men Volvo Trucks velger som nevnt å bruke kun Volvo som anleggsbil.

Forsiden nå