Espen Olsen med Toyotas nye kompakt-varebil, Proace City.
Espen Olsen med Toyotas nye kompakt-varebil, Proace City. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Toyota med ny merkevare

Som ett ledd i en enda sterkere satsing innenfor varebilsegmentet flyttes Toyotas varebiler inn under den nye merkevaren Toyota Professional.

Toyota Professional blir en egen forretningsenhet hos Toyota i Europa. Foto: Torbjørn Eriksen
Fremtidige varebilmodeller fra Toyota. Foto: Torbjørn Eriksen

Toyota er i dag representert i 37% av varebilsegmentet i Europa (52,6% i Norge).

Dette blir det en endring på når de etter nyttår vil være representert i den minste varebilklassen. De vil da være representert i 75% av Europas varebilsegment og hele 92% av Norges varebilsegment (uten særnorske varebilregistreringer som blant annet ombygde SUVer og campingbiler).

Skal øke

Med introduksjonen av den nye Proace City har Toyota også ambisjoner om å øke salget i Europa til minimum 100.000 enheter innen 2020.

For å klare dette skal det opprettes egne varebilsentre. Disse skal fortrinnsvis samlokaliseres med dagens Toyota-forhandlere, men de får strenge krav:

Sentrene passer for forhandlere som selger fra 80 nyttekjøretøy i året. Det skal være en dedikert nyttekjøretøyselger. I tillegg skal det være tre Proace City, tre Proace og to Hilux utstilt. Forhandleren skal også ha lagerbiler tilsvarende 3,5 måneders salg, og Toyota Plus-program inkludert et system for å håndtere brukte innbyttebiler av fremmedmerker.

Sentrene skal også tilfredsstille spesifiserte markedsstandarder som ekspress service, lånebiler, LCV(light commercial vehicle)-dedikerte arbeidsplasser med god løftekapasitet og egen LCV-opplæring for nyttekjøretøy kundebehov.

- Vi har allerede 13 varebilsentre og har som mål å utvide antallet, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til AT.no

Introduksjonsmodell

Proace City vil for mange være en introduksjonsmodell inn i varebilmarkedet.

Ifølge Toyota kjøper 50% av alle førstegangs LCV-kjøpere biler i den minste varebilklassen. 75% av disse vil ved neste kjøp også holde seg til denne klassen og hele 60% vil være merkelojale. 20% av andre gangs kjøpere vil øke til mellomstore varebiler ved neste kjøp, mens kun 6% vil gå fra mellomstore til små varebiler.

Skal bli elektrisk leder

Toyota vil i 2020 få sin første fullelektriske bil i Europa, varebilen Proace. I 2021 kommer også Proace City i elektrisk versjon.

Med introduksjonen av disse ønsker Toyota å bli en leder innenfor elektriske nyttekjøretøy.

Norge og Nederland fremheves som de to viktigste startmarkedene for elektriske varebiler. Ifølge OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken AS) er andelen av elektriske småvarebiler i Norge 15% ved utgangen av 1. halvår 2019.

Tallene for første halvår 2019 viser at Toyota med en modell i «små varebiler», en i «mellomstore varebiler» og en i «pickup», vil være representert i over 92 % av det reelle varebilmarkedet:

 

Antall

Andel

Små varebiler

6848

39,7 %

Mellomstore varebiler

6708

38,9 %

Store varebiler

1324

7,7 %

Pickup

2365

13,7 %

Sum VARE

17.245

100,0 %

Forsiden nå