Trail-serien starter produksjonen i sommer og kommer på Trasnit og Custom.

Transit med nye utstyrsvarianter

Ford starter i sommer produksjonen av flere nye og spennende utstyrsvarianter av Transit-familien.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

De nye seriene Trail og Active og blir først tilgjengelige på 2-tonns Transit (kun Trail) og Custom, men senere i år vil Active også introduseres på Connect-modellene. Mest iøynefallende er Trail-rangen som har fått en grill med store FORD-bokstaver, denne kommer opprinnelig kommer fra F-150 Raptor. Her i Europa er den også i bruk på Ranger Raptor. Active-rangen er som navnet hentyder på for en et aktivt utendørsliv også denne har også en egen grill for å skille den fra andre Transit-serier.

Trail for fremkommelighet

Trail familien vil leveres til 2-tonns Transit og Transit Custom. Det er en serie som først og fremst bedre fremkommeligheten i ulendt terreng. De forhjulsdrevne variantene er utstyrt med en mLSD (mekanisk differensial) som standard systemet vil bli markedsført som Quaife Grip Control. I tillegg er jo 2-tonns Transiten også tilgjengelig med firehjulsdrift. mLSD-differensialen er utviklet i samarbeid med det britiske selskapet Quaife.

Differensialen er utviklet etter Thorsen Prinsippet. Under Norske kjøreforhold antar vi at dette kan bli en populær pakke ettersom det bedrer fremkommeligheten ved å overføre momentet ved dårlig friksjon til det dekket som har best grep. Dette skjer dersom det er hastighetsforskjell mellom hjulene vil spiraldreven låse seg til hverandre slik at kraften havner på det hjulet som har mest friksjon. Et vanlig ABS-basert antispinn-system fungerer ved at hjulet som spinner bremses og ofte reduseres samtidig motorkraften, noe som igjen kan by på problemer spesielt i bratte stigninger. Quaife differensialen overfører kraften uten at bremsing av hjul eller motorkraften reduseres, men samtidig samarbeider det med antispinnsystemet. 

Systemet er vedlikeholdsfritt, og økonomien er bedre enn med et 4x4 system da Quaif-systemet ikke påvirker CO2 eller drivstofforbruket. Systemet er også lettere enn et tradisjonelt 4x4-system og går ikke vesentlig ut over nyttelasten.

Stabilitetskontroll-systemet er også rekalibrert for å være tilpasset mLSD.

Firehjulsdrift modellen av Transit har også fått kjøremodus for glatt og gjørmete/sporete veier som føreren kan velge mellom. For dem som har ekstra behov for å øke fremkommeligheten så er det også en sperre på senterakselen slik at kraften fordeles 50:50 mellom for- og bakakselen.

Utvendig er det 16-tomms sorte alufelger, en stilig logo i fronten med FORD bokstaver, en beskyttelsesplate under motoren, og andre sorte detaljer. Interiøret har helskinn, AC og oppvarmet frontrute som standard. Custom kommer i alle motorvarianter av Custom med unntak av 105 hk motoren. På 2-tonns Transit kommer den med 130, 170 og 185 hk dieselmotorene. I L2 og L3 lengder som varebil og i chassis-versjoner.

Prisen på Custom Trail starter på 446.700,- og 2T Transit fra 481.000,-

Active-serien

Denne kommer til Custom, samt at den senere i år vil også Active bli lansert på Connect-modellene. Her får du med 17-tomms aluminiumsfelger, en signatur-grill, egen kledning av hjulbuer, på sidene, på speilene og bakfangeren. Takrails og sidetrinn langs hele siden er også standard på denne modellen. Denne serien kan også utstyres med mSLD for bedre fremkommelighet for dem som er aktive utenfor asfaltert landevei eller trenger fremkommeligheten på vinterstid.

Innvendig er bilen utstyrt med delskinn-seter som standard.

Active på Custom lanseres med 170 hk diesel og PHEV-varianten.

Startprisen på en Transit Custom Active er 485.000,-

mSLD

Denne differensialen kan også leveres på andre utstyrsvarianter av Transit og Custom som ekstrautstyr.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS