Vebostad Transport tok i bruk sitt tredje modulvogntog for massetransport i 2019. En Volvo FH 16 750 med tridem, en-akslet dolly og toakslet semi.
Vebostad Transport tok i bruk sitt tredje modulvogntog for massetransport i 2019. En Volvo FH 16 750 med tridem, en-akslet dolly og toakslet semi. (Foto: Espen Braata)

Vebostad Transport AS er konkurs

Covid-19-pandemien kom på toppen av oppdragstørke for selskapet.

Konkursen i transportfirmaet Vebostad Transport AS ble åpnet 4. mai etter oppbud.

- Den enkle forklaringen er i all hovedsak at det har vært oppdragstørke på Østlandet – og så kom koronaen, sier daglig leder Trond-Inge Vebostad til Harstad Tidende (krever abonnement).

Transportbedriften med hovedkontor på Borkenes i Kvæfjord kommune (Troms og Finnmark fylkeskommune) har drevet med godstransport av grus, pukk og asfalt siden 2013.

- Oppdragstørken skyldes blant annet omleggingen av fylkeskommunene og at mange prosjekter ble utsatt, både på vei og jernbane, sier Vebostad til avisen.

Først ut med modulvogntog for massetransport

Vebostad Transport var helt i tet i Norge på bruk av modulvogntog til massetransport. Vebostad brukte kombi-tippbil med svingskive under kassen. Så var det en uttrekkbar dolly som igjen hadde en to-akslet semi koblet til.

Vebostad Transport hadde lagt ned mye ressurser i å utvikle og ta i bruk utstyr for å transportere mest mulig med minst mulig klimautslipp. Blant annet hadde de tre modulvogntog, hvor det eldste som ble tatt i bruk i 2017 var det første for massetransport i Norge.

Les mer om dette og se video her.

Ba regjeringen ta grep

AT.no snakket med Knut Vebostad i Vebostad Transport i mars, og da ga han uttrykk for at det kunne bli aktuelt med oppbud dersom ikke regjeringen fikk på plass bedre støtteordninger.

- Hvor lenge vi klarer å holde oss gående vet jeg ikke. Men det jeg frykter, er at vi er en av mange som må melde oppbud i løpet av uker hvis ikke regjeringen kommer på banen med tiltak som faktisk hjelper transportbransjen, sa han.

Vebostad Transport hadde sju vogntog som gikk på massetransport i Oslo-området. De første månedene i år var svært stille, og store deler av bilparken sto stille.

Da det begynte å løsne igjen gikk det bare noen uker før de første reduksjonene ute i markedet kom som en konsekvens av covid-19-pandemien. 

I Danmark har regjeringen, ifølge Knut Vebostad, gått inn med direkte pengestøtte til danske transportører. En kamerat av Vebostad med 21 lastebiler har fått dekket 75 prosent av sine faste utgifter fra den danske staten for å holde liv i selskapet. Dermed slipper han å låne penger i banken for å betjene forpliktelsene sine. En slik løsning er den eneste som kan virke på en hardt prøvd transportbransje i Norge, mener Knut Vebostad.

- Andre sammenlignbare land bruker enorme summer på å subsidiere utsatte bransjer, mens vi i Norge skal drive dugnad. Hvis ikke regjeringen tar grep nå, vil en stor del av bransjen bli lagt i ruiner, sa Knut Vebostad i mars.

Forsiden nå