Volvo først med automatisk allhjulsdrift

I det bakhjulene merker at grepet reduseres, kobler det nye systemet til Volvo Trucks automatisk inn drift på forakselen.

Det nye systemet til Volvo heter Automatic Traction Control, og blir tilgjengelig som standard i anleggsbilen Volvo FMX. Systemet finnes allerede i Volvo Maskins hjullastere, men ifølge en pressemelding, blir Volvo Trucks nå første selskap med dette systemet på lastebiler.

- Mange sjåfører kobler til forhjulsdrift eller differensialsperre lenge før de kommer til en vanskelig strekning, for å unngå og bli sittende fast. Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs, sier Jonas Odermalm, sjef for anleggssegmentet hos Volvo Trucks.

Sparer drivstoff og slitasje

Systemet gjør at sjåføren får bedre manøvreringsevne, eieren sparer drivstoff og slitasjen på lastebilen reduseres.

Løsningen består av programvare koblet til sensorene for hjulhastighet, som registrerer og kontrollerer driften. Når et bakhjul begynner å miste grepet, overføres kraften automatisk til forhjulene, uten at lastebilen mister effekt eller hastighet.

Ved hjelp av en klokobling aktiveres forhjulsdriften i løpet av et halvt sekund. Clutchenheten er lettere og har færre bevegelige deler enn en tradisjonell løsning med permanent allhjulsdrift. Hvis sjåføren kommer ut for ekstra vanskelig terreng, er det mulig å låse de andre differensialene manuelt, både foran og bak.

Drift på forakselen forhindrer at bilen blir stående fast i vanskelig terreng, samtidig som funksjonen ofte bare trengs på en liten del av strekningen. Med Automatic Traction Control er forhjulene fokusert på styringen helt til det oppstår en alvorlig situasjon. Dermed kan sjåføren utnytte de bedre manøvreringsevne så lenge det trengs.

- Enklere og smartere

Sjåføren unngår også ekstra drivstofforbruk samt slitasje på drivlinjen og dekkene, som vanligvis er resultatet av at allhjulsdriften er koblet til hele tiden. Automatic Traction Control sørger for at optimal driftskombinasjon alltid er aktivert, slik at sjåføren slipper å måtte velge.

- Automatic Traction Control er nok et eksempel på hvordan nyskapende teknologi kan gjøre ting enklere og smartere enn før. Akkurat som Volvo I-Shift revolusjonerte girkassen, er vi sikre på at denne videreutviklingen kommer til å gjøre det samme for den drevne forakselen,, sier Ricard Fritz, viseadministrerende direktør for Volvo Trucks Brand.

Automatic Traction Control er standard på Volvo FMX i versjonene 4x4, 6x6 samt 8x6, og leveres til hele motorutvalget for Euro-standardene 3, 4, 5 og 6.

Forsiden nå