GOD AKSEPT I MARKEDET: David Kristianslund, her på anlegget til Volvo Maskin AS på Mastemyr, sier Volvo-høvlene har fått god aksept i det norske anleggsmarkedet. Derfor var ikke nyheten om produksjonsstopp spesielt gledelig, sett med norske Volvo-øyne.
GOD AKSEPT I MARKEDET: David Kristianslund, her på anlegget til Volvo Maskin AS på Mastemyr, sier Volvo-høvlene har fått god aksept i det norske anleggsmarkedet. Derfor var ikke nyheten om produksjonsstopp spesielt gledelig, sett med norske Volvo-øyne.

Volvo Maskin bestiller flere høvler

David Kristianslund i Volvo Maskin føler seg ganske sikker på at de siste veihøvlene fra Shippensburg i USA havner i Norge.

nyheten om at Volvo Construction Equipment slutter med produksjon av veihøvler

Det er ikke med jubel markedssjef Kristianslund i Volvo Maskin AS på Mastemyr mottar og overfører denne produksjonen til Volvo-eide SDLG i Kina. Volvos gravelastere lider for øvrig samme skjebne. Men det er veihøvlene som er av interessen for Volvo Maskin i Norge.

- Vi gjør det bra på veihøvler, og har fått god aksept i markedet for produktet. Dette er et viktig produkt for oss. Ikke på grunn av volumet, men fordi flere store kunder bruker våre høvler, sier Kristianslund og anslår at årlig salg for Volvo Maskin er pluss/minus seks veihøvler i året.

Bestiller amerikanske veihøvler

Selv om nyheten er fersk, har allerede Kristianslund og hans kollegaer på Mastemyr planlagt den videre strategien.

- Vi har lagt inn flere bestillinger av C-serien Volvo veihøvler, og flere kommer. Vi blir nok de som bestiller de siste veihøvlene fra fabrikken i USA, sier han.

Kristianslund kan ikke gi noe tall på hvor mange han ønsker å ta inn for lager, men kan love at mange kunder skal få muligheten til å kjøpe Volvo-høvel før SDLG tar over produksjonen.

Kinesisk utvikling

SDLG-produktene vil etter all sannsynlighet bli enklere produkter enn dagens Volvo-høvler, men Kristianslund sier at utviklingen i Kina går meget raskt om dagen og utelukker slett ikke at Volvo-teknologi blir å finne i «morgendagens» SDLG-veihøvler.

- Vi ser utviklingen har vært stor i Kina. I gravemaskinene og hjullasterne til SDLG, som er markedsleder i Kina, er det allerede mye Volvo-teknologi å finne. Hva som skjer med veihøvlene gjenstår å se, sier Kristianslund.

Når produksjonen av Volvos høvler og gravelastere stopper, er ikke fastsatt, men når det skjer vil vi få et nytt merke på det norske markedet: SDLG.

 

Forsiden nå