Volvo lanserte LNG-versjoner av FM og FH i oktober 2017. Disse er ikke i salg ennå, men kan bli en del av statistikken for 2018.
Volvo lanserte LNG-versjoner av FM og FH i oktober 2017. Disse er ikke i salg ennå, men kan bli en del av statistikken for 2018. (Foto: Volvo Trucks)

Volvo på topp - Scania nærmere enn forrige år

Statistikken for nyregistreringer i Norge etter de tre første kvartalene 2017, viser en økning i lastebilsalget sammenlignet med samme periode i 2016 - og Scania er nærmere Volvo enn etter samme periode i fjor.

Det er det tyngste klasse står alene for det økte lastebilsalget. Faktisk er det nedgang i alle andre vektklasser enn på lastebiler fra 22 tonn og tyngre. Men men dette oppveies av den tyngste klassen, som alene har ca. tre ganger så mange lastebiler enn de andre fire til sammen.

Samlet sett er det samme rekkefølge på «topp fem» som ved samme periode i fjor (de tre første kvartalene): 1. Volvo 1297 stk. (1330 stk. i 2016), 2. Scania 1245 stk. (1214 stk. i 2016), 3. Mercedes-Benz 658 stk. (615 stk. i 2016), 4. MAN 295 stk. (238 stk. i 2016) og 5. Iveco 103 stk. (166 stk. i 2016).

Iveco har hatt en stor nedgang, men ligger fortsatt på relativt trygg avstand foran DAF som har 75 stk. etter de første tre kvartalene.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Illustrasjon: AT.no
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Illustrasjon: AT.no Illustrasjon: AT.no

Tallene kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

3,5 - 5,9 tonn

Letteste klasse går samlet ned fra 85 stk. i 2016 til 73 stk. i 2017.

Dette kan så og si alene tilskrives nedgang hos Volkswagen (VW) som har gått ned fra 14 stk. etter første tre kvartal 2016 til 4 stk. samme periode i år.

6,0 - 9,9 tonn

Her er Iveco som vanlig på topp. Men ikke så suverent som for ett år siden. Antallet nygeristreringer er nær halvert for Iveco, fra 114 stk. i 2016 til 62 stk. i år.

Alle de andre på listen har tilnærmet likt antall som for ett år siden.

Det er verdt å merke seg at Fuso har passert MAN og «entret pallen».

På grunn av den store nedgangen hos Iveco, har klassen samlet sett minket med 48 lastebiler i forhold til 2016.

10,0 - 15,9 tonn

Her holder Mercedes-Benz stand som «ledestjerne», selv om det er en relativt stor nedgang på ni lastebiler sammenlignet med 2016-tallene.

Renault har en markant opptur mens Volvo har et lavere antall i denne klassen enn for 2016. Disse to har byttet plass på fjerde og femteplass.

Samlet sett går klassen ned med 20 lastebiler sammenlignet med samme periode i 2016.

16,0 - 21,9 tonn

Her lå Volvo to foran Scania etter tre kvartal i 2016. Det samme er tilfelle i år, selv om begge merker har har en skikkelig nedtur i antallet.

De er begge på rimelig god avstand til Mercedes-Bens på tredje, men det er ikke lenger snakk om å ha over dobbelt av MBs antall.

Både MB, MAN, DAF og Renault tar markedsandeler i denne klassen, mens de to i tet mister andeler. Det jevner seg ut.

22 tonn og tyngre

Volvo er på topp i denne klassen etter tre kvartal i år som i fjor. Scania tar innpå, sammenlignet med 2016, og er nå 40 lastebiler bak.

Mercedes-Benz og MAN har også solid oppgang i antall lastebiler på statistikken.

Det er verdt å merke seg noe som skjer på bunnen av tabellen. Der er Tatra på plass med fire nyregistreringer mot null samme periode i 2016.

Forsiden nå