STOR: Lars Erfäldt og Roberth Löfstedt med den sprell nye og lange modellen av ZD4. Den blir snart å få i en semiversjon. (Foto: Espen Braata)
DETALJ: Etter ønske fra kundene har Roberth Löfstedt kunnet tilby et ekstra stigtrinn under kassen. (Foto: Espen Braata)
ORDNING & REDA: Verktøyet har sine faste plasser. Det gir økt effektivitet. (Foto: Espen Braata)
KLARE: Sidene står klare for å sveises sammen med bunnen av en ny kasse. (Foto: Espen Braata)
MONTERES: De fleste lastebilene med Zetterbergs påbygg i Norge monteres her. (Foto: Espen Braata)

Zetterbergs satser større

ÖSTERVÅLA: Det er nå to år siden Zetterbergs lanserte sin nye dumperkasse ZD4. I sommer kom varianten for kombibiler. Og nå er den første lange kassen på 8,2 meter produsert.

Dermed åpner det seg også muligheter for nye semier fra Zetterbergs i nær fremtid.

Kassen de nå har laget, sitter på en fireakslet slephenger beregnet på det svenske markedet. Den er så ny at da A&T var på besøk i Sverige, var myndighetene på besøk på fabrikken for å typegodkjenne den.

Men kassen på 8,2 meter kan med enkle grep også brukes på semi. Dermed beveger Zetterbergs seg inn i et marked de ikke har vært så store på tidligere. Stadig flere velger semitrailer, og vekt er en viktig faktor.

Mye lettere

En av de store nyhetene da ZD4-kassen ble lansert, var nettopp vekten. For en fireakslet bil var reduksjonen hele 650 kg.

NORSK: Det er lett å se hvilke dumperkasser som skal til Norge. De er kortere enn svenskenes.
NORSK: Det er lett å se hvilke dumperkasser som skal til Norge. De er kortere enn svenskenes. Foto: Espen Braata

Salgs- og markedssjef Roberth Löfstedt sier de ikke har regnet eksakt på vektreduksjonen i en semikonfigurasjon ennå. På de andre konfigurasjonene har vekten blitt redusert med 20%. Kombivarianten av ZD4 med både svingskive og dumperkasse, ble også lansert i år. Det er et produkt Zetterbergs nesten utelukkende har utviklet for det norske markedet.

Svenske lastebilavgifter differensierer mellom dumperbiler og trekkvogner. Dermed faller kombibilene mellom to stoler i byråkratiet.- Kombibilene er blitt stadig mer populære i Norge. Fleksibiliteten gjør dem attraktive, sier Roberth Löfstedt. Både han og daglig leder Lars Erfäldt mener de norske kundene stiller strengere krav til Zetterbergs som leverandør enn andre kunder.

Kravstore nordmenn

De norske kundene har mer fokus på hva de skal ha, og hvordan de vil ha det.

Erfäldt mener det er bra også for dem. Det hjelper til med å være konstant skjerpet.

- Vi har også merket et økt fokus på vekt og nyttelast hos de norske kundene. Da vi var på messe i Norge i vår, var det langt flere spørsmål knyttet til vekt enn før, sier Lars Erfäldt.

Dumperkasser viktigst

Dumperkassene har vært - og er - det viktigste produktet for Zetterbergs. De har stått for opp mot 60% av produksjonen, mens det på det jevne har ligget på rundt 50.

Nesten halvparten av det Zetterbergs produserer, eksporteres, og Norge er det desidert største eksportmarkedet. Foruten dumperkassene har Zetterbergs mange andre typer påbygg i sitt produktspekter.

Både kasser med aluminiumlemmer og krokkasser utgjør store volum. De produserer også Livab krokløftere. I sommer fikk Zetterbergs også agenturet på Heil Farid renovasjonsbiler for Norge, Sverige og Finland.

Alt fra Östervåla

Alt Zetterbergs lager, skjer på det 13.000 kvadratmeter store anlegget i Östervåla. Den svenske småbyen med 3000 innbyggere ligger en halvtime nord for Uppsala.

Fabrikken ble bygget i 1972 og utvidet i 1988. Der har de en kapasitet til å produsere 1000 enheter i året. Selv om produksjonen er blitt mer strømlinjeformet med årene, er det fortsatt mye håndverk på hver bil.

Også monteringen av påbyggene skjer i svært stor grad i Östervåla. En av fordelene med å ha salgs- og konstruksjonsfolket sittende rett ved siden av hverandre, er at det blir lettere å løse kundens unike ønsker.

Så mye som 30% av det de lager, er påbygg med større eller mindre kundetilpasninger. Selv om kundene ikke er villige til betale hva som helst, åpner de lommeboka for sine egne ønsker. I Norge selges Zetterbergs produkter i stor grad gjennom åtte forhandlere spredd over hele landet. Samtidig har Zetterbergs et tett samarbeid med chassisleverandørene.

UTNYTTING: Den nye skjæremaskinen som kom ifjor, gjør at Zetterbergs får utnyttet stålplatene bedre.
UTNYTTING: Den nye skjæremaskinen som kom ifjor, gjør at Zetterbergs får utnyttet stålplatene bedre. Foto: Espen Braata

 

Snart 100 år

Bedriften ble grunnlagt i 1923 av smeden Alfred Zetterberg. Han laget mye landbruksredskaper i starten. En av de første tingene han laget, var en plog for bruk med hest.

Det første bilpåbygget kom med T-Ford i 1925. Det var antagelig en av de første kombibilene i historien. I ukedagene gikk bilen med et lite lasteplan. I helgene ble det byttet ut med en liten benk eller sofa så familien kunne bruke bilen til å komme til kirken.

Etter de første bilene med plan gikk det fort. Allerede i 1928 produserte de den første bilen med mekanisk tipp. To år senere kom den første med hydraulisk tipp. I et museumsrom på fabrikken, har Zetterbergs tatt vare på en av de første Volvo-lastebilene de bygget opp med hydraulisk tipp. Den står slik den var bygget opprinnelig.

ØKER: Daglig leder Lars Erfäldt (t.v) og Roberth Löfstedt har grunn til å smile. I år vil de omsette for nesten 150 millioner kroner.
ØKER: Daglig leder Lars Erfäldt (t.v) og Roberth Löfstedt har grunn til å smile. I år vil de omsette for nesten 150 millioner kroner.

 

Lokale eiere

Zetterbergs var familieeid helt til 1988. Da ble selskapet solgt, dels til investorer og dels solgt på børs i Sverige.

I år 2000 ble selskapet kjøpt ut av børsen igjen, og i 2004 kjøpte dagens adm. dir. Lars Erfäldt og Torbjörn Eriksson selskapet tilbake.

Nå i august ble eierstrukturen endret. Da overtok Lars Erfäldt aksjemajoriteten med 60 prosent samtidig som Eriksson solgte seg ned til 25 prosent. De siste 15 prosentene deles mellom markeds- og salgssjef Roberth Löfstedt og produksjonssjef Peter Berggren.

Forsiden nå