2022 Ford F-150 Lightning XLT. Den elektriske pickupen fra Ford skal kunne laste inntil 900 kilo go trekke inntil 4500 kilos henger i USA.

0-100 på 4,5 sekunder

og det for en standard pickup. Når Ford nå lanserer den helelektriske F-150 Lightning er det med mange nyheter og innovasjoner under panseret.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Det blir et lavt tyngdepunkt på den nye pickupen, noe som vil gi bilen enda bedre kjøreegenskaper.

Det er nemlig litt av en kraftpakke som blir lansert tidlig neste år. Med et dreiemoment på hele 1050 Nm og et mål om 563 HK, kan den den helelektriske pickupen F-150 skilte med noen unike egenskaper. Med norske avgiftssatser så blir det interessant å se om denne pickupen etter hvert også blir å finne i salgsprogrammet til Ford i Norge, da start prisen i USA oppgis til å starte på 39 974 dollar (NOK. 332.000,- etter dagens kurs).

På spørsmålet om Ford Motor Norge har vurdert å importere bilen svarer Informasjonsdirektør Anne Sønsteby: Ingen direkte planer om salg i Europa, F-150 Lightning er produsert for det amerikanske markedet, men F-150 Lightning, sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle Ford nyttekjøretøymodeller ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid.

Kraftige saker, med 536 hk og 1050 Nm.

563 HK og hele 1050 Nm dreiemoment

F-150 Lightning vil få 563 HK, over 1050 Nm dreiemoment og oppnår 0 - 100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kg og i USA kan den trekke en henger på inntil 4500 kg med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. Det lave tyngdepunktet til bilen vil også gi enda bedre kjøreegenskaper på våte veier og i sand, heter det i meldingen. F-150 Lightning vil leveres i fire forskjellige versjoner og med to forskjellige batteripakker.

To batteripakker og nesten 50 mil

Den helelektriske rekkevidden til den nye pickupen forventes å være opptil 230 miles (370 km) med Standard Range-batteri og opptil 300 miles (opptil 480 km) med Extended Range-batteri. Rekkevidden er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Europa

Selvkjørende egenskaper

Synk 4A-Infotainmentsystem og hele 15,5 tommers skjerm burde være stort nok for de fleste.

Nye F-150 Lightning vil også komme med avansert teknologi som skal gjøre den mer produktiv for eieren og smartere i bruk. Som en del av Ford Co-Pilot360-teknologien gir Blue Cruise deg muligheten til å kjøre uten bruk av rattet på mer enn 160 000 km med forhåndsgodkjente veier i USA og Canada. Et annet smart system, Onboard Scales, gir deg ved hjelp av pickupens sensorer, et estimat på den aktuelle nyttelasten. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for å gi deg nøyaktige anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet kjøretøyet er.

Nytt infotainment system

For arbeid i glisgrente områder er det praktisk å kunne benytte bilen som energikilde.

Nye F-150 kan også fås med det nye SYNC4A-infotainmentsystemet og en 15,5 tommers touchskjerm. SYNC4A tilpasser seg førerens vaner over tid og du får lett tilgang til Apple CarPlay, Android Auto og andre SYNC AppLink-apper. Det tradisjonelle instrumentpanelet er byttet ut med en 12 tommers skjerm som skal være med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.

Egen strømkilde ombord

Med Ford Intelligent Backup Power blir også din pickup en strømkilde hvor du kan ta ut hele 9,6 kW med energi. Med Pro Power Onboard, kan også F-150 Lightning eiere bruke bilens strøm som strømkilde for å gi strøm til verktøy eller andre strømkrevende produkter når de ikke er i nærheten av et strømnett.

Hele 400 liter får du plass til under panseret som er vanntett og kan dreneres for enklere rengjøring.

Bagasjerom foran

Under panseret er det en stor frunk på rundt 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er også utstyrt med fire strømuttak, to USB-uttak og er drenerbart.

Understellet har også blitt forsterket med metallplater for å beskytte batterier og motor mot tøft terreng. Batteriet er i tillegg beskyttet av en vanntett boks pakket inn i krasjabsorberende materiale.

Rask lading

Mange lademuligheter, og inntil 150 kW hurtiglading.

I USA er Ford den eneste bilprodusenten som tilbyr en 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Med denne er målet at F-150 lader 48 km per time. For å full-lade en pickup med det største batteriet fra 15-100 % tar det rundt 8 timer*. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 km på 10 minutter. Lading fra 15-80 % skal gjøres unna på rundt 41 minutter.

Produseres i Dearborn

Når F-150 Lightning ruller av samlebåndet neste år skjer det ved Rouge-fabrikken i Dearborn, rett utenfor Detroit.

– F-150 Lightning representerer for Ford og USA et nytt høydepunkt på veien mot nullutslippssamfunnet og vår digitale tilkoblede fremtid. I hele 44 år har F-serien vært USAs mest solgte pickup og selve ryggraden i landet vårt. Nå revolusjonerer vi denne for en ny generasjon, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford.

Det digitale dashbordet er på hele 12-tommer og skal gi føreren en helt ny kjøreopplevelse opplyser Ford.

Stor elektrisk satsing

F-150 Lightning er en av bærebjelkene i Fords elektriske satsing på 22 milliarder dollar. De har startet denne storsatsingen med å utvikle elektriske varianter av sine mest populære bilmodeller – som Mustang, Transit og nå F-150 for det amerikanske markedet. I årene fremover vil det komme enda flere modeller.

– Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer. F-150 Lightning vil bli produsert på Rogue-fabrikken hvor Henry Ford endret verden og hvor min bestefar stemplet inn hver dag. F-150 Lightning representerer alt vi kan få til i USA når vi ser fremover, sier CEO og toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.

Powered by Labrador CMS