STOR FAMILIE: Er det trillinger, firlinger, femlinger eller kanskje blir det sekslinger etter hvert. Det som i hvert fall er sikkert, er at maksimalt fem av dem kommer til Norge da Vauxhall kun selges i UK. Fra v. Opel Combo-e, Peugeot e-Partner, Vauxhall Combo-e og Citroën e-Berlingo. De første Toyota Proace City Electric kundene skal få biler i løpet av året, mens for de andre merkene vil trolig de første kundebilene bli utlevert over nyttår. Så får vi se om Fiat etter hvert lanserer en elektrisk Doblo på denne plattformen.

En ny bestselger på vei

PRØVEKJØRT: I 1-tonns klassen har Toyota og Stellantis-modellene fullstendig tatt over el-varebilmarkedet med 66 prosent av registreringene hittil i år. Nå kommer lillebroren som er minst like god.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

LANG: Dette er den lange Opelen, vi kjørte denne tom, og en kort versjon som var lastet med kasser inneholdende 1,5-liters vannflasker. Det var ingen som kunne fortelle oss vekten, men den oversteg neppe 100 kilo. Det betød at vi knapt merket noen forskjell på egenskapene mellom de to bilene. Kun den noe kortere akselavstanden som skiller i praksis.

Bilen som ble kåret til Van of the Year 2019 er allerede produsert i over en million eksemplarer, og nå får den i tillegg en nydelig elektrisk drivlinje. Med en 50 kWt batteripakke får bilene en WLTP-rekkevidde på inntil 275 kilometer. 100 kW hurtiglading er med på å gjøre langturer mulig og med en førerplass som er helt i toppsjiktet i varebilmarkedet ligger alt til rette for Peugeot, Opel og Citroën samt Toyota å ta et stort jafs også i markedet til de minste varebilene. Det er modellene Citroën e-Berlingo, Peugeot e-Partner og Opel Combo-e som nå lanseres.

Neste år kommer den større Scudo inn i «familien», så gjenstår det å se om og når også Fiat Doblo kommer i Stellantis familie-versjon. Dette ønsker ikke den tidligere produktsjefen for Doblo, Luca Marengo å kommentere foreløpig. Han har nå nemlig fått stillingen som «Head of LCV Serial Life Product and Pricing» og dermed ansvarlig for alle nyttekjøretøyseriene til Stellantis.

Samme varianter

2 ELLER 3: Som toseter sitter begge personene komfortabelt i førerhuset, med tre seter eller skal vi si to og et halvt sete, så bør man ikke belage seg på å kjøre lange turer, men det er veldig praktisk å kunne sitte tre personer i førerhuset.

Den største forskjellen i programmet mellom forbrenningsmotorer og el-motorer er at det kun er én elmotor å velge. Bilene blir levert som 2/3 seters varebiler i kort og lang akselavstand. I tillegg kan de leveres i en «Crew cab»-løsning i biler med lang akselavstand. Slike biler var svært populære på 80 og 90-tallet før de rundt årtusenskiftet ble offer for en kraftig avgiftsendring, som gjorde at de i praksis forsvant. Dette er en variant som igjen kan bli populær blant annet på bygge- og anleggsplasser hvor det er behov for å frakte både mannskap og utstyr.

HEADS UP: Personlig har jeg aldri vært noen stor fan av denne funksjonaliteten, men det kommer kanskje av at jeg ikke har hatt det i privatbiler og blitt vant til det. Jeg ser derimot nytten av å hele tiden ha informasjonen i siktsonen da blant annet rattet ofte dekker deler av instrumentclusteret.

Når det gjelder nyttelast har bilene inntil 800 kg nyttelast, og de kan trekke hengere inntil 750 kg. Lasterommet er identisk med utgavene som har forbrenningsmotor, slik at eksempelvis de samme innredningene og ombyggingsløsningene kan benyttes. Noe som er helt nytt og lanseres i 2. kvartal 2022 er «E-Power Take Off», dette er et system som gjør det mulig å eksempelvis benytte strøm fra bilens batteripakke til ett kjøleaggregat. Det er mulig å forhåndsprogrammere slik at kjøleaggregatet kan starte og sørge for at varerommet har optimal temperatur før bilen kobles fra strømnettet. Det er også mulig med en «Key off»-funksjon å la kjøleaggregatet gå mens føreren eksempelvis er inne et sted for å levere, spesielt innen medisin-transport er dette et viktig element for å holde stabil temperatur.

Under kjøringen

Elektromotoren er på 100 kW (136 hk) og med et dreiemoment på 260 Nm fra start er det en kraftig drivlinje. Det er nemlig nøyaktig den samme drivlinjen som sitter i de større mellomklassevarebilene fra produsenten.

FORSKJELLER: Noe av det som skiller bilene innvendig er designet i instrumentclusteret samt ratt-design og funksjonsknappene på rattet. Her Citroen e-Berlingo

Bilen har tre kjøremoduser. Eco som begrenser motorkraften til 60 kW/190 Nm dreiemoment. Dette er nok for de aller fleste, men det er helt klart morsommere å klatre litt oppover modusstigen. Neste modus er Normal som gir 80 kW/210 Nm og er ifølge produsenten «optimal for hverdagsbruk». Den siste modusen er Power. Her får du tilgang til all motorkraft som er 100 kW/260 Nm. Dette kan eksempelvis være nødvendig å benytte dersom du full-laster bilen og i tillegg henger på en 750 kg henger. Eller du bare ønsker å kose deg med å kjenne den ekstra motorkraften ut fra lyskryssene.

Dersom du skifter opp eller ned gjennom de ulike modusene under kjøring og holder gasspedalen i samme posisjon kan du virkelig kjenne hvordan hele oppsettet i drivlinjen endrer seg og om du går fra Eco og oppover hvordan bilen akselerere ved de nye modusene.

Peugeot e-Partner

Ved siden av bryteren for drive, nøytral og revers finner vi også en knapp for å velge styrke på regenereringen, eller bremsemodus som fabrikanten kaller det. Her er det to muligheter, bilen starter med normal regenerering, her kjenner vi at bilen bremser litt dersom vi slipper gasspedalen, men svært moderat. Dersom vi trykker ned «B»-knappen så blir bremsekraften/regenereringen vesentlig kraftigere. Det er ganske masete å kjøre i denne stillingen da du må justere mer på gasspedalen under kjøring og ikke kan «seile» inn mot eksempelvis ett kryss. Vi savner et modus hvor det ikke er noe regenerering, og vi kan utnytte rulleenergien i bilen fullt ut. Dersom du skal «rulle» med denne bilen må du finjustere på gasspedalen for å finne det optimale punktet.

Opel Combo-e

Infotainmentsystemet har fått funksjoner for energi-informasjon, men ellers er bilen svært lik en utgave med forbrenningsmotor. Via bilenes apper kan man sjekke batteristatus både når det gjelder rekkevidde og ladetid. Det er mulig å forhåndsinnstille varme/kjøling, eller en utsatt ladetid for å utnytte tider på døgnet hvor strømmen er rimeligere. Når det gjelder navigasjonssystemet har det nå også EV-PIO (Punkt av interesse).Det er et lavere støynivå under kjøring i lave hastigheter, grunnet tiden vi hadde til rådighet i bilen ble det ikke noen motorveiskjøring, men i drøyt 80 km/t var støynivået fremdeles behagelig lavt. Når det gjelder fjæring og styring opplever vi bilen meget lik utgavene med forbrenningsmotor, men vi kommer tilbake med en mer omfattende test når vi får anledning til å kjøre bilen i vår Oslo-runde.

Norge

MIDTSPEIL: Praktisk funksjon i midtspeilet gjør at det er mulig å få langt bedre sikt langs siden av bilen, enn ved å kikke i sidespeilet.
VALG: Der girspaken vanligvis befinner seg finner vi knapper og brytere for å velge de ulike kjøre- og bremsemodusene. Systemet er likt i de ulike modellene.

Bertel O. Steen har valgt å prise de tre modellene de selger likt, slik de også har gjort med de større elektriske modellene. Startprisen på en L1-modell er kr 317.900,-, for en L2-modell må du legge på kr 10.000,-. De første forhandlerbilene er ventet til Norge i desember og vil være tilgjengelige for prøvekjøring før nyttår. Det har vært stor interesse rundt bilen, men Bertel O. Steen har ventet noe lengre med å åpne for bestillinger av bilen enn de gjorde ved lanseringen av e-Expert med familiemedlemmer. Dermed er ikke ventelistene like lange, forteller Stein Pettersen i Bertel O. Steen.

Hos Toyota får vi opplyst at de første Proace City Electric er underveis til Norge og ankommer i november. Den rimeligste utgaven av Proace City Electric vil koste 293.500,-. Toyota melder at de bare så vidt har kommet i gang med salget av bilene så det er litt tidlig å rapportere om interessen ute blant kundene foreløpig.

Powered by Labrador CMS