Slike tilfredsstiller ikke kravene til kjetting på tunge kjøretøy i Forskrift om bruk av kjøretøy.

Kom til Norge med disse «kjettingene»

Det ble dyrt.

Publisert Sist oppdatert

Et polsk vogntog ble kontrollert av Statens vegvesen utekontroll på Romerike denne uken.

Da kontrollørene spurte etter kjettinger, fant sjåføren frem det som er på bildet over. Dette er noe som brukes lenger sør i Europa for å komme seg løs i ei knipe. Men det er ikke godkjent som kjetting i Norge.

I «Forskrift om bruk av kjøretøy» står det nemlig blant annet at det skal «medføres kjetting som er tilpasset kjøretøyets hjul og som er slik at det alltid er kontakt mellom kjetting og vegbane. Kjettingen skal være laget av metall/stål, være egnet for føreforholdet og tåle den påkjenning den blir utsatt for ved kjøring på vinterføre».

Dette er ikke tilfellet med slike jekkestroppkjettinger som var med det polske vogntoget.

Dermed manglet det sju godkjente kjettinger. Det første til et gebyr på til sammen 10.500 kroner.

I tillegg måtte sju kjettinger på plass før videre kjøring.

Straffen i kroner er for øvrig omtrent det samme for å sjekke mobilen i stillestående kø (9700 kroner i 2023 i forenklet forelegg) og mangle alle kjettingene på vogntog (10.500 kroner i gebyr). Et forenklet forelegg er definert som en bot og det regnes således som en straff og registreres i straffesaksregisteret. Gebyr regnes ikke formelt som straff. Dermed kan det sies at det er mye mer alvorlig å sjekke mobilen i stillestående kø, enn å kjøre uten noen medbrakte kjettinger på vogntog. Men det må kjøpes kjettinger for videre kjøring når det mangler, så her kommer en ekstra kostnad i tillegg til gebyret.

Powered by Labrador CMS