Paller til besvær for denne transportøren, kun 23 paller ville vært lovlig før totalvekten ble overskredet.
Paller til besvær for denne transportøren, kun 23 paller ville vært lovlig før totalvekten ble overskredet.

Lastet tompaller, mistet lappen

Under en kontroll på E6 ble en varebil stoppet med hele 2000 kilo overlast. Det som var spesielt var at lasten kun besto av tompaller.

Publisert Sist oppdatert
Denne kombinasjonen med skap og bakløfter fører som oftest til veldig lite lovlig nyttelast på bilene.
Denne kombinasjonen med skap og bakløfter fører som oftest til veldig lite lovlig nyttelast på bilene.

Det er ikke førstegangen vi ser at denne typen varebiler har overlast. Det skal faktisk svært lite til før de overskrider vektgrensen og enkelte varebiler med denne typen skappåbygg og bakløfter kan laste så lite som 500 kilo. Den aktuelle bilen, har i dette tilfellet har en oppgitt nyttelast på 565 kilo. Tillatt lovlig bakaksellast på bilen er 2100 kilo, mens vekten til kontrollørene stoppet på 3500 kilo på bakakselen.

Hele 3500 kilo vekt på bakakselen førte til førerkortbeslag.
Hele 3500 kilo vekt på bakakselen førte til førerkortbeslag.

Det burde heller ikke være svært vanskelig å beregne hvor mye last du har på bilen, en tom-pall av typen på bildet veier ca. 25 kilo, med andre ord kan han kun laste rundt 23 paller før den lovlige vekten brytes. I tillegg har han med seg en jekketralle som også vil redusere antallet paller noe.

«Politiet ble kontaktet og førerkortet ble beslaglagt. I slike tilfeller er dekk og fjæring overbelastet og kan i verste fall kollapse», heter det i meldingen fra Statens Vegvesen.