KJØRER SELV: Hulda Tronstad, pressesjef i Mesta, kjører selv Mesta-bilen til fronten i Ukraina.
Mesta sender bil til fronten i Ukraina
Fra drift- og vedlikeholdskontrakt i Gudbrandsdalen til fronten i Ukraina!
Mesta har bidratt med bil, og verktøy til bil, som skal til
fronten i Ukraina. Hulda Tronstad, pressesjef i Mesta, kjører selv Mesta-bilen
til fronten i Ukraina.
Snart skal en tidligere Mesta-bil bidra til å reparere andre
kjøretøy langs fronten helt øst i Ukraina. Bilen skal overleveres 1. januar
2025.
– Vi har en ekstraordinær situasjon med krig i Europa. Vi
ønsker å bidra med det vi kan, og vi tok utfordringen vi fikk fra en av våre
ansatte. Derfor donerte vi en bil som egnet seg til formålet, sier konstituert
konsernsjef Tonje Jensen.
Hun roser egne ansatte som gjør en ekstraordinær innsats for
fred og demokrati. Da Mesta ble utfordret til å finne en bil, tok det ikke lang
tid før bilen var funnet, overhalt og rigget med utstyret som trengtes. Her
deltok mange i Mesta.
– Jeg er utrolig stolt over å ha ansatte som viser et så
stort engasjement og vilje til å bidra. Dette er et viktig bidrag som viser
Mestas verdier i praksis. Jeg tror mange føler på at de skulle gjort mer, og
dette var en slik mulighet, sier Jensen.
Eget initiativ av ansatt
Pressesjefen i Mesta, Hulda Tronstad, reiser på eget
initiativ og som privatperson ned til fronten, med bil og verktøy, samt
gjørmedekk, drone, dieselaggregat og førstehjelpsutstyr.
– Jeg har meldt meg frivillig som sjåfør via organisasjonen
Slava Ukraini. Jeg følte jeg var nødt til å gjøre noe mer enn bare å sende
penger. Ukrainerne kjemper nå en kamp for frihet og demokrati som vi må bidra
mer til å støtte. Dette er vår tids kamp og nå gjør jeg mitt, sier Hulda
Tronstad.
Frakter bil og utstyr
Bilen skal overleveres til en bataljon ved fronten, der den
norske organisasjonen har løpende kontakt. Med seg på turen har hun Steinar
Lodve Gyltnes, avdelingsleder for Miljøberedskap, logistikk og
teknologiutviklingsavdelingen i Kystverket, som også meldte seg som sjåfør.
Gyltnes og Tronstad skal kjøre så langt det er forsvarlig –
det vil bli om lag 260 mil. De returnerer til Norge med tog, buss og fly.
Spleis til støtte
Sammen har de organisert en spleis for å dekke utgiftene til
bil, frakt og utstyr. Sjåførene stiller opp gratis og dekker egne utgifter til
turen ned og tilbake.
– Spleisen har gått strålende. Og når vi nå har fått en bil,
betyr det at denne spleisen gir to eller kanskje tre biler til fronten,
forteller Tronstad. Kommer det mer penger inn, går det utelukkende til flere
biler til fronten.
Gul bil ble grønn
Bilen som nå sendes til fronten har tidligere vært på en
drift- og vedlikeholdskontrakt i Gudbrandsdalen, er utstyrt med et verktøyskap
og skal brukes til å reparere andre kjøretøy langs fronten. Før avreise er
bilen malt. Den vanlige gule Mesta-fargen som gir synlighet på norske veier er
byttet ut med kamuflasjefarget grønt og brunt, malt av sjåførene Tronstad og
Gyltnes. Og bilen har fått navnet Kateryna.
Mesta-bilen er nummer 24
Organisasjonen Slava Ukraini har organisert både biler og
båter til Ukraina. Mesta-bilen er bil nummer 24. Organisasjonen har nå også
satt i gang droneproduksjon i Norge for å bistå ytterligere med ukrainernes
kamp mot russerne.
– Vi er blant mange som arbeider for å støtte ukrainernes
kamp for demokrati og selvstendighet, sier Tore Wilken Nitter Walaker, leder i
Slava Ukraini.
– De kjempende mennene og kvinnene langs fronten i Ukraina
vil bli svært takknemlige for Mestas bidrag, sier Walaker. I tillegg til bilen
og utstyret, har spleisen foreløpig ført til at snart at nærmere tre nye biler
kan sendes til fronten.
Nyttårsgave
Mesta-bil til fronten i Ukraina skal overleveres rett øst
for byen Dnipro. En direkte kontakt med mottaker er opprettet slik at bilen går
til fronten umidddelbart etter overleveringen.
– Vi vet at det nå har vært økte anslag i regionen,
fortrinnsvis mot energiforsyningen. Vi følger med i nyhetsbildet, rapporterer
reiseruten til Utenriksdepartementet, og oppholder oss kortest mulig i områdene
som er utsatt for anslag, understreker Hulda Tronstad. Hun roser arbeidsgiver
Mesta og alle kollegaene som har bidratt med praktisk hjelp, organisering og
økonomiske bidrag.
– Uten denne velviljen hadde det ikke blitt noen Mesta-bil
til fronten i Ukraina, sier hun.