MANGLER 89%:Tilsynelatende er det mange stropper på denne tralla, men faktum er at de 23 tonn tunge rørene mangler 89% sikring.
Foto: Statens Vegvesen
Overtok tralle, anmeldt
KROSSMOEN: Etter en ferd gjennom hele Europa ble det bom stopp for manglende sikring av lasten på Krossmoen i nærheten av Egersund.
En rørtransport som kom fra Sør-Europa byttet trekkvogn i Sverige, og var på vei til Risavika utenfor Stavanger. Sjåføren sjekket ikke godt nok om lasten var forsvarlig sikret før han overtok tralla i Sverige på veien mot vestkysten av Norge.
Det viste seg at ett av rørene lå helt løst, de andre manglet 89 % sikring, etter at kontrollørene hadde beregnet hva som ville være forsvarlig sikring. Pluss den sikkerhetsmarginen som skal legges til når det kommer til anmeldelse. Dette førte til en anmeldelse av sjåføren som måtte bli stående til politiet hadde avgjort saken og lasten var sikret forsvarlig.
– Dette er dessverre noe som skjer altfor ofte, forteller kontrollør Sigbjørn Løining.
Lasten på 23 tonn var kun surret med stropper som var slitte og i tillegg hadde flere lave kapasiteter. Det var heller ikke benyttet gummi for å hjelpe på friksjonen.
2-akslet vs. 3-akslet
Tralla hadde blitt trukket av en toakslet trekker opp til Sverige, det betød sannsynligvis at lasten måtte trekkes bakover for å tilfredsstille aksellastene. Når bilen ble stoppet på Krossmoen så kunne rørene ha ligget inntil veggen på tralla og dermed vært godt nok sikret fremover, forteller kontrollør Karol Pajk.
– Dersom denne skulle ha vært sikret forsvarlig der lasten lå så burde det vært satt inn staker eller brukt grimesikring. Det siste er en utfordring med den tralla som ble benyttet her, da den hadde svake sikringspunkter i gulvet og manglet kraftige festere på sidene av tralla, fortsatte han.
Pajk vet ikke hva som har skjedd med transporten etter at han gikk av vakt, men for å flytte på lasten må en stor kran eller kranbil inn for å få flyttet på rørene. Det er også klart at transporten blir stående til politiet er ferdige med å behandle saken og forsvarlig sikring er utført.
Det er viktig å sjekke lasten før man starter på turen når man overtar en transport som er ferdiglastet. Det er sjåføren som står ansvarlig, og i verste fall som får lasten gjennom hytta dersom det verst tenkelige skulle skjedd.