SMIDIG: Fremkommeligheten er formidabel på minisemien til Ekspeditt. Det er Mercedes-Benz Sprinter som har fått svingskive og en minisemi.
SMIDIG: Fremkommeligheten er formidabel på minisemien til Ekspeditt. Det er Mercedes-Benz Sprinter som har fått svingskive og en minisemi.

Supersmidig semi

Volumet er stort og vekten moderat når Ekspeditt leverer kjøkken for Drømmekjøkkenet. Da er en minisemi midt i blinken.

Publisert Sist oppdatert

Bilen selskapet tok i bruk i høst, vekker oppsikt. Bak Mercedes-Benz Sprinteren trekker Frode Westby (48) en miniskapsemi med løftelem og det hele. Alt ser ut som et «vanlig» vogntog. Bare mye mindre.

Foranledningen til at Ekspeditt tok over den litt spesielle ekvipasjen, var at bilen var på besøk hos Ekspeditt og leverte varer. Det var Skoglund Transport fra Raufoss som tok ut bilen og hengeren som ny. Selv om de hadde stor glede av den smidige semien, hadde de fått kjøring som krevde større nyttelast og skulle kvitte seg med den. Da var Ekspeditt klare til å overta.

Trønder-løsning

Det er Mercedes-Benz forhandleren Motor-Trade i Trøndelag som har utviklet semikonseptet i Norge. Prosjektet startet i 2016 med å se etter potensielle samarbeidspartnere og leverandører. Og den første prototypen sto klar i 2018. Deretter ble det levert fem biler med hengere før det ble en skikkelig covid-stopp.

FORNØYD: Frode Westby har kjørt den lille semien siden i høst og har blitt imponert over kjørekomfort og fremkommelighet. Men han er spent på den kommende vintersesongen.
FORNØYD: Frode Westby har kjørt den lille semien siden i høst og har blitt imponert over kjørekomfort og fremkommelighet. Men han er spent på den kommende vintersesongen.

- Nå har vi fem biler til under bygging og det er ytterligere tre i bestilling, sier Frode Gressetvold i Motor Trade.

Bilene som har blitt levert tidligere har blitt bygd i Sverige, mens nå har Motor Trade begynt å bygge på sitt eget lastebilverksted lokalt i Trondheim. Det er de som har ansvaret for den spesielle løsningen for alle Mercedes-Benz-forhandlerne i Norge.

Mercedes-Benz Sprinterne som brukes som trekkvogner er godkjent for slik ombygging fra fabrikk, og Motor Trade har valgt å levere bilene med dobbeltkabin for å øke komforten og fleksibiliteten på bilen. Totalt får bil og semihenger sju tonns tillatt vogntogvekt, og den kan kjøres på BE-førerkort. Men den må utstyres med fartsskriver.

MINI: Svingskive, støttebein og alt annet er som en hvilken som helst semitrailer. Bare mindre.
MINI: Svingskive, støttebein og alt annet er som en hvilken som helst semitrailer. Bare mindre.

Fleksibel

Skapsemien er bare to meter bred, er drøyt 2,10 meter høy innvendig og under tre meter i total høyde. Dermed smetter den inn trange portrom og bakgårder uten de største utfordringene.

Skapet på semien er 6,30 meter langt, og det er nærmest full sideåpning. Det gjør det enkelt å både laste og losse de stedene det er truck tilgjengelig. I tillegg er det hev og senk på hengeren. Det er også mulig å strekke skapet slik at det blir sju meter langt.

Annerledes

PLASS: Det er 6,3 meters lastelengde på minisemien til Ekspeditt. Dermed får de med opp til tre hele kjøkken på hver tur.
PLASS: Det er 6,3 meters lastelengde på minisemien til Ekspeditt. Dermed får de med opp til tre hele kjøkken på hver tur.

Frode Westby har kjørt lastebiler i forskjellige størrelser i nesten 30 år. Men han har aldri kjørt noe som likner på Sprinteren. Det tok ei uke før han ble fortrolig med sin nye arbeidsplass.

- Alt er annerledes med denne bilen. Selv om du faktisk får litt semifølelsen av å kjøre den. Forskjellen er at denne bilen har nærmest personbilkomfort langs veien, sier Westby.

Den største utfordringen kommer når du skal rygge. For det er fort gjort at hengeren tverrer hvis man ikke følger med.

Trengte større

ENKLERE: Ved å kunne kjøre pallene direkte inn i hengeren med jakketralle går også lastingen raskere.
ENKLERE: Ved å kunne kjøre pallene direkte inn i hengeren med jakketralle går også lastingen raskere.

Ekspeditt leverer kjøkkenløsninger fra Drømmekjøkkenet. Mesteparten av kjøkkenene som går ut fra terminalen på Vestby skal ut til privatkunder. Særlig inne i byer og tettbebyggelse er det en utfordring hvis bilen som skal levere blir for stor. Samtidig har de hatt utfordringer med å få med alt da de bare brukte vanlige kassebiler.

Da Ekspeditt startet opp for fire år siden, begynte de å kjøre med 8-pallers kassebiler. De innså fort at de ble for små i forholdet til volumet på leveransene. Samtidig er vanlige lastebiler med skap så store at det gir utfordringer med fremkommeligheten.

Med den nye semien har Frode Westby plass til to eller tre komplette kjøkken på hver tur.

Powered by Labrador CMS