KOLLISJON: Her ser vi den nye sikkerhetsfronten i arbeid. På bildet innfeldt samme kollisjon, men uten sikkerhetsfront. Her blir skadene på personbilen mye mer alvorlige.
Kollisjonstester ny lastebilfrontTrafikverket
KOLLISJON: Her ser vi den nye sikkerhetsfronten i arbeid. På bildet innfeldt samme kollisjon, men uten sikkerhetsfront. Her blir skadene på personbilen mye mer alvorlige.

Testet ny sikkerhetsfront

TRAFIKVERKET: Det svenske Trafikverket har kollisjonstestet en nyutviklet lastebilfront som skal gi 30-60% mindre inntrykt front.

Publisert Sist oppdatert

Trafikverket har testet en unik lastebilfront som Chalmers har utviklet. Prototypen i testen viser at fronten kan utgjøre en stor forskjell. Krasjtesten viser 30–60 prosent mindre inntrykking av den delen av kupeen i den møtende personbilen som deformeres mest.

For at en fører av personbil skal kunne overleve en frontkollisjon med en lastebil, må kupéen i personbilen holdes intakt. Selv for de mest moderne bilene er ikke det mulig å garantere i dag.

30–60 prosent mindre deformering
– slik ble kollisjonstesten utført 

Testen har tatt utgangspunkt i en moderne personbil og en tung lastebil. At begge kjøretøyene kjører i 80 kilometer i timen. Med moderne sikkerhetsutstyr som autobrems – beregner vi at hastigheten kan dempes automatisk med 30 kilometer i timen. Ved kollisjonen er kjøretøyenes hastighet 50 kilometer i timen. Slik ble testresultatet ved kollisjon:

Ønsker å utvikle en lastebilfront som ikke dreper 

Trafikverket, Chalmers og kjøretøyindustrien samarbeider, og et forskningsprosjekt ledet av en doktorgradsstipendiat ved Chalmers er planlagt for å videreutvikle testene med lastebilfronten.

– Målet er å utvikle en standard for kollisjonstester av lastebiler som kan innføres i Euro NCAPs forbrukertester i 2030. Vi ønsker at menneskene i en personbil skal kunne overleve en frontkollisjon med lastebil ved at bilkupéen skal være intakt, sier Rikard Fredriksson.

ETTER: Slik så fronten ut etter kollisjonen.
ETTER: Slik så fronten ut etter kollisjonen.
SIKKERHET: Slik ser sikkerhetsfronten ut før testene starter
SIKKERHET: Slik ser sikkerhetsfronten ut før testene starter

I Sverige er en lastebil er involvert i hver femte dødsulykke i veitrafikken Selv om lastebiler kun utgjør 6 prosent av trafikkmengden, omkommer omtrent 45 personer årlig i trafikkulykker der tung lastebil er involvert, og i over 90 prosent av disse tilfellene er det motparten som omkommer, oftest i en personbil. To moderne personbiler av beste sikkerhetsstandard antas å ha mulighet til å tåle en kollisjon, 80 kilometer i timen, uten skjebnesvangre konsekvenser. Selv om det oftest ikke er den tunge trafikken som forårsaker møtekollisjonene, to av tre ganger er det personbilen som kommer over på feil side, så blir konsekvensene meget alvorlige.

SVERIGE: Statistikken over gjelder Sverige. I Norge har det vært en økning i antall dødsulykker de siste to årene og ulykker hvor lastebiler er involvert har også steget.
SVERIGE: Statistikken over gjelder Sverige. I Norge har det vært en økning i antall dødsulykker de siste to årene og ulykker hvor lastebiler er involvert har også steget.
Powered by Labrador CMS