Fra venstre: Øystein Skare, Arne Ola Stavseng og Jan Stian Tafjord.
Fra venstre: Øystein Skare, Arne Ola Stavseng og Jan Stian Tafjord.

Tre tilbud på tunnelarbeid

Statens vegvesen har mottatt tre tilbud på utbedring av Blindheimstunnelen, Moatunnelen og Hatlaåstunnelen.

Publisert Sist oppdatert

Vegvesenet skal gjennomføre en omfattende tunnelutbedring fra 2016-2019 for å heve sikkerheten i riksveitunneler som er over 500 meter, og dette er det første tilbudet for utbedring av tunneler på Sunnmøre. Kontrakten er lyst ut som en totalentreprise.

- Vi er fornøyde med å få inn tre tilbud, sier assisterende prosjektleder Arne Ola Stavseng.

Disse kom med tilbud:

Tilbyder

Tilbudssum eks. mva

Skanska Norge AS

49 787 964,-

VVB Nordic Engineering Ltd.

56 735 416,-

H6 International AS

45 522 276,-

Kontrakt i november

Nå skal tilbudene evalueres, det vil si å kontrollregne og gjøre en kvalifikasjonsvurdering, før det blir fattet en endelig beslutning om tildeling av kontrakt.

- Vi tar sikte på kontraktskriving i november. Arbeidet skal ferdigstilles senest september 2017, sier Stavseng.

I Moatunnelen er det i hovedsak det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret som skal oppdateres. I Blindheimstunnelen skal det meste av det elektriske anlegget, inkludert føringsveier og tekniske bygg, skiftes ut. I tillegg skal sikkerhetsutstyret oppdateres og kameraovervåkning monteres. Det blir også nytt rekkverk i tunnelåpningene.

Stenging

Utenfor tunnelene skal det monteres trafoer i nye tekniske bygg med fremføring av høyspent til disse i samarbeid med Mørenett. Tunnelene kan stenges helt fra 20.00 til 6.00 neste dag, og være åpen for trafikk på dagtid.

I Hatlaåstunnelen skal det elektriske anlegget skiftes ut, samt at ny vann- og frostsikring og nytt lys skal monteres. Tunnelen blir stengt for trafikk i anleggsperioden. Forutsatt godkjente skift og arbeidstidsordninger kan entreprenøren utføre arbeid i tunnelen 24 timer i døgnet.