ORDSTYRER: Anne Kathrine Kalager fra Jernbaneverket (Follobanen) er ordstyrer på TBM-konferansen i Bergen. Begge
ORDSTYRER: Anne Kathrine Kalager fra Jernbaneverket (Follobanen) er ordstyrer på TBM-konferansen i Bergen. Begge

TBM-konferanse i Norge

BERGEN (AT.no): TBM blir stadig viktigere for tunneldriving i Norge, og denne uken arrangeres en internasjonal TBM-konferanse i Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Arrangør er Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), og konferansen er på mange måter en liten kick off før hele verdens tunnelbransje kommer til Bergen og World Tunnel Congress (WTC) i Grieghallen 9.-15. juni 2017.

TBM-konferansen samler ca. 130 deltakere fra åtte ulike nasjoner, og fellesnevneren er selvsagt tunnelboremaskiner. Drivemetoden var mye brukt i Norge i tiårene før 90-tallet, men det ble stopp i mange år før Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) fikk kontrakten på en vannkrafttunnel i Røssåga for noen år siden. Denne tunnelen er nå ferdig. Nå er et nytt stort prosjekt i gang, jernbanetunnelen gjennom Ulriken i Bergen og snart skal den første av totalt fire TBM-maskiner til å drive Follobanen settes i drift.

Flere aktører AT.no har vært i kontakt med, tror TBM vil bli en stadig mer benyttet drivemetode i årene som kommer, og også for å drive kortere tunneler enn Røssåga-tunnelen på 7,4 km, Ulriken på ca. 7 km i ett løp og Follobanen på nesten 20 km i to løp.