Da H485 ble presentert i 1986 var dette verdens største hydrauliske bakgraverskuff. Senere har Demag laget enda større skuffer.

Størst blant giganter

Husker du saken om Demag H485 i A&T nummer 11, 1990? Den er skrevet av Ingebrigt Vaagland

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

En hydraulisk gravemaskin på 560 tonn vil antakelig være en utfordring for forestillingsevnen hos alle som ikke har sett den i virkeligheten. For de «gamle» Demag-ingeniørene som i 1954 konstruerte verdens første hel-hydrauliske gravemaskin, ville en 560-tonner være et helt urealistisk fiantasifoster. I dag er den i høyeste grad reell. Med en maskinvekt på 540 til 560 tonn er Demag H485 uomtvistelig innehaver av verdensrekorden. Og ikke bare er den verdens største forgraver, den er også verdens største bakgraver.

 

Verdens største hydrauliske gravemaskin. Eksemplaret på bildet veier 540 tonn.

Demag er en av de mange produsenter som gjør tyskerne til rekordinnehavere på områdetstort, tungt utstyr. Går man ned på lista over produsenter av hydrauliske gravemaskiner for å finne den nest største gravemaskinen etter Demag, finner man nok en tysk kjempe, en O&K RH200 som veier 430 tonn. Det er et utrolig grovt utyske det også, men faktisk 130 tonn lettere. Leter man av nysgjerrighet videre nedover på lista for å finne den største japanske maskinen som under Conexpo -87 ble kalt «Monsteret fra Japan», en Hitachi på 328 tonn. Dette japanske monstret med en beltehøyde på 2,30 meterer imidlertid en «lettvekter» hele 232 tonn lettere enn verdensrekordholderen fra Demag.

Nærbilde

La oss se litt på noen enkeltheter og sammenligne litt. Hvor stor er skuffa på slike maskiner?

Største bakgraverskuffa for kull er på 33 kubikkmeter. Det vil si at den laster full en 150 tonns dumptruck med 3-4 skuffer. Til sammenligning har Hitachi-monsteret en bakgraverskuff på 16,2 kubikkmeter. Når denne Hitachi-graveren har fylt en 110-tonns truck, er Demag-en ferdig med sin 150-tonner  og på god vei med den neste, lik syklustid forutsatt.

H485 som bakgraver, verdens største hydrauliske bakgraver. Denne maskinen går i en gruve i Australia.

Kjempegravere med slike dimensjoner må ha krefter å rutte med. Demag H485 kan leveres med elektrisk drift eller dieselmotor. I begge tilfeller dreier det seg om ca. 2100 hk. Hitachi benytter to dieselmotorer, hver på 842 hk.

I sitt såkalte «unike» Hydro-pilot hydraulikk-system har Demagkjempen 6 hovedpumper med (hold deg fast!) en kapasitet på 4800 liter i minuttet!

Systemet gir bakgrunnen for en brytekraft på 1900 kN, noe som er ikke sier alle like mye. Men det er iallfall nesten 40% større brytekraft enn hos 328-tonneren fra Hitachi. Det er kanskje lettere å uttrykke maskinens egenskaper i evnen til å utføre arbeid. Eksemplaret av H485 som går i kobbergruven til Boliden i Nord-Sverige, arbeider i sprengt granitt med kobbermalm og en pallhøyde på 10 - 15 meter. Her er gjennomsnittlig produksjon på 3850 tonn i timen.

Det igjen vil si at den laster opp 25 stk. 150-tonns trucker i timen. Det igjen vil si at den fyller en slik truck på 2 1/2 minutt. Hos Boliden er den utstyrt med 26 kubikkmeter forgraverskuff. Større hydrauliske forgraverskuffer enn denne finnes, men ikke hos Demag.

Mindre maskiner

Anlegg&Maskin A/S på Kolbotn som siden 1987 har representert Demag asfaltutleggere i Norge, ble i 1989 representant for gravemaskinene også. Anlegg&Maskin A/S opplyser at Demags gravemaskinprogram ble utvidet nedover vektklassene i fjor. Under Bauma 89 ble en 30-tonner og en 35-tonner lansert. Før det var H40 den minste maskinen på programmet Denne er nå tatt ut av produksjon og en helt ny maskin, H55N, dekker nå området mellom 40 og 65 tonn.

At stormaskinprodusenten Demag har begitt seg nedover i vekt til 30 tonn, er resultatet av et sterkt ønske fra forhandlerne i Europa, og utenfor, om å kunne konkurrere i lavere vektklasser, uttaler kontorsjef Knut Krogh i Anlegg&Maskin A/S.

H30 og H35 er utstyrt med Cummins motorer på henholdsvis 179 og 290 hk. De har to variable aksialstempelpumper, hydrostatisk framdrift, våte lamellbremser, elektrisk dieselpåfyllingspumpe og sentralsmøring av svingkrans, for å nevne enkelte trekk.

Den nye H55N forgraver med maskinvekt 54 tonn, har tre motorvalg. Enten 6-sylindret Cummins, inter-cooler nedstilt til 278 hk, eller 6-sylindret Caterpillar, også ladeluftkjølt og nedstilt til 290 hk, eller 6-sylindret, turboladet Volvo-motor nedjustert til 290 hk. Man har tre beltebredder til valg, 500 mm, 600 mm og 700 mm.

Denne maskinen er utstyrt med «stormaskin»-hydraulikksystemet Hydropilot, 3-krets-system med elektrisk grenselastregulering. Dessuten har den sikkerhetsbryter som gjør at maskinen bare kan betjenes når føreren sitter i førersetet.

 

 

STILLING LEDIG:
Her er den nye H55N som erstatter H40 og som skal dekke opp området mellom 40 og 65 tonn.
Powered by Labrador CMS