Rv. 3/25 er et av vegvesenprosjektene som ikke er blitt forsinket av koronapandemien.
Rv. 3/25 er et av vegvesenprosjektene som ikke er blitt forsinket av koronapandemien.

Statens vegvesen: - Minimalt med koronastopp i veiprosjekt

Publisert

Gode smitterutiner på veianleggene til Statens vegvesen, Utbygging, har gitt gode resultater: 48 av 53 veianlegg over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020.

- Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Som øverste sjef for rundt 850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på ca. 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veianleggene da covid-19-pandemien slo inn over Norge i mars.

20.000 ansatte

En covid-19-stenging for Norges største landbaserte byggherre, ville fått store konsekvenser for fremdrift, økonomi og ikke minst 15.000–20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.

I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem veiprosjekter for kortere perioder:

  • Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
  • Ingen i Midt.
  • En i Vest: Rv 13 Goteviktunnelen (Vik)
  • En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)

Covid-19-smitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene gjort valg av entreprenører.

- Viktig å holde trykket oppe

Davik sier pandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt frem til vaksinen har gjort jobben i Norge.

- Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette. Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veianleggene våre. Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et veiprosjekt, sier Davik.