UTVIDER: Michelin «kikstarter» sesong med hele fem nye RoadBib traktordekk. Foto: Michelin

Michelin utvider RoadBib-dekkserien

TRAKTORDEKK: Med fem nye dimensjoner «kickstarter» Michelin året med en markant økning av RoadBib-familien traktordekk.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dette betyr at den populære traktordekkserien, lansert i 2018 og er beregnet til 200+ hk-traktorer, blir mer enn fordoblet.

Levetid og veigrep

- RoadBib-dekkene er utviklet for lang levetid og for å ha solid grep uansett underlag. Med de nye dimensjonene (540/65 R30, 650/60 R34, 650/65 R42, 650/65 R42 og 710/75 R42) er utvalget nå oppe i syv forskjellige traktordekk. Denne utvidelsen er et svar på at RoadBib-dekkene er blitt populære, og at kundene har etterspurt nye dimensjoner, sier Aage Boller, sjef for landbruksdekk i Michelin Nordic.

Idag bruker landbrukstraktorer mye tid på veien, og faktisk kan vi se at kjøretøy med forskjellige ytelser som til landbruk, bygg og anlegg bruker mer enn 80% av sin tid på vanlige veier. Derfor dekker dagens dekkutvalg traktorer fra 160 hk til over 400 hk, uttaler Boller.

FORBEDRINGER: De nye dekkene med 52 mønsterblokker gir ifølge Michelin traktoren bedre grep på veien og i terrenget. Foto: Michelin

Mønsterdesign og egenskaper

- Michelin RoadBibs sterke egenskaper, både i terreng og på asfalt, er et resultat av dekkets særegne mønsterdesign som består av 52 mønsterblokker og en sentral ryggrad. Sammen øker dette grepet på underlaget, og den spesielle utformingen gjør at 40% av dekkets mønster hele tiden er i kontakt med veien. Dette er en forbedring på 60% sammenlignet med Michelins MACHBIB landbruksdekk, samtidig som det innovative hybrid- designet av dekkmønsteret også forbedrer komforten for føreren. Det bidrar også til redusert drivstofforbruk ved kjøring på vei, sier Boller.

Glatte vinterveier og komfort

Han fremhever også at RoadBib har unike egenskaper på glatte vinterveier, noe som passer perfekt i Norden. Dekket kan også monteres med pigger for enda bedre grep på isbelagte veier, spesielt viktig med arbeidsoppgaver for entreprenører med snømåking i vinterhalvåret. Videre har dekkene, sammenlignet med tradisjonelle traktordekk, også høyere komfort uansett underlag. Bredere mønster gir bedre kjørepresisjon, dekkene har lavere rullemotstand og dette gir lavere drivstofforbruk. Sist, men ikke minst, bedre gummikvalitet gir også økt levetid, avslutter Boller.

Powered by Labrador CMS