Nye Veier As har blant annet fått i oppdrag å bygge ny E6 på strekningen Otta-Dombås. Bildet er fra Selsverket, høsten 2019.
Foto: Google
Nye veier til Nye Veier
Regjeringen tildeler Nye Veier AS ansvaret for bygging av elleve nye veistrekninger, i tillegg til de selskapet har i dag.
- Nye Veier har vært en suksess. Med prosjektene de har i dag, vil selskapet ha økt lønnsomheten med nesten 60 milliarder kroner. Vi velger nå å gi det elleve nye strekninger. Det er strekninger i hele landet. Samtidig tar vi sikte på å overføre Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 til det. Det vil være historisk om et veiselskap ender opp med å bygge ut jernbane, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Følgende veistrekninger blir nå en del av porteføljen til Nye Veier:
- E6 Otta–Dombås
- E6 Åsen–Steinkjer
- E6 Selli–Asp
- E6 Sørelva–Borkamo
- E6 Nordkjosbotn–Hatteng
- E6 Olderdalen–Langslett
- E16 Høgkastet–Skaret
- E136 Dombås–Vestnes
- Rv. 25 Hamar–Løten
- Rv. 13 Skare–Sogndal
- Rv. 4 Hunndalen (Gjøvik)–Mjøsbrua.
- Med disse prosjektene øker vi porteføljen til Nye Veier kraftig. De får flere strekninger å jobbe med, og velge mellom. De er allerede i arbeid i store deler av landet, men nå styrker vi nærværet deres flere steder. Det vil styrke selskapet og bidra til å gi oss mer vei for fellesskapets penger, sier Hareide.
Regjeringa legger også opp til at perioden for de årlige tilskuddene kan forlenges fra 2035 til 2041.
Overføring av Ringeriksbanen
I tillegg tar regjeringen som nevnt sikte på å overføre Ringeriksbanen og E16 Høgkastet–Hønefoss, det såkalte fellesprosjektet FRE16, til Nye Veier.
- Vi ønsker at Nye Veier skal få dette prosjektet. Selskapet mener selv det er mulig å bygge ut prosjektene med lavere kostnader og økt nytte. Dersom de skal bygge jernbane for første gang, vil selskapet være avhengig av god jernbanekompetanse. De må samarbeide med Bane Nor slik de har med Statens vegvesen i veiprosjektene. Vi håper på en endelig avklaring i løpet av våren, sier samferdselsministeren.
Nye Veier velger oppstart-tidspunkt
Nye Veier AS er et selskap underlagt Samferdselsdepartementet. Selskapet avgjør selv når man starter opp de enkelte prosjektene.
Selskapet har involvert entreprenørene tidlig i prosessen, og selskapet kan se større veistrekninger under ett. Dette har gjort at Nye Veier nå vurderer at man vil kunne spare ca. 25 milliarder kroner på å redusere kostnadene for den nåværende porteføljen til selskapet. Samtidig skal de ha klart å øke den samfunnsøkonomiske nytten for den samme porteføljen med ca. 34 milliarder kroner, ifølge Samferdselsdepartementet. Til sammen gir det en økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet på ca. 59 milliarder kroner.
For prosjektene som selskapet allerede har bygget ut, er kostnadene redusert med 19 prosent. Dette er sammenlignet med kostnadsoverslagene som lå til grunn da selskapet tok over strekningene.
Nye Veier får en årlig sum over Samferdselsdepartementets budsjett, som de selv fordeler mellom strekningene som inngår i porteføljen. For 2021 var summen 5,8 milliarder kroner.