
Signerte for bygging av ny E6 nordover fra Lillehammer
Det er tredje forsøk på å få bygget ny europavei på problemprosjektet E6 Storhove-Øyer.
Nye Veier og AF Gruppen signerte i dag kontrakten på bygging av ny E6 fra Lillehammer til Øyer. Nå starter den helhetlige byggingen av den viktigste veien mellom nord og sør i Sør-Norge. Trafikksikkerheten blir bedre, det blir lettere å komme frem, avstandene i regionen blir mindre og effektiv transport er effektene av ny E6.
I april ble AF Gruppen med Norconsult som rådgiver, tildelt kontrakten på det første steget av byggingen. Siden april har de sammen med Nye Veier gjort forbedringer av prosjektet, og gjennomført de nødvendige forberedelsene før start på anleggsarbeidet. Kontraktsarbeidet omfatter en totalentreprise på prosjektering, bygging og garantiansvar for ny E6 mellom Storhove i Lillehammer kommune og Øyer i Øyer kommune.
Det er forventet at arbeidet vil starte i løpet av kort tid. Veien skal stå ferdig innen utgangen av 2026.
– Vi er naturlig nok veldig fornøyde med tildelingen av kontrakten, og nå kan vi komme i gang med arbeidene. AF Gruppen, Norconsult og vi har de siste månedene jobbet sammen med å forbedre prosjektet. Vi har gjort forbedringer, som vil redusere avtrykket fra byggingen, og utslippene av klimagasser reduseres ytterligere. En viktig del av jobben har vært å sikre de nødvendige tillatelsene til å gjennomføre anleggsarbeidene, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Listen er blitt lang over forsøk på å bygge ny E6 Storhove-Øyer
Det er nok ingen underdrivelse at Nye Veier ser frem til å komme i gang med byggingen av E6 Storhove-Øyer. For det har vært en lang vei mot veibyggingen:
- I januar 2020 ble fem tilbydere prekvalifisert til å konkurrere om å bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier.
- I september 2020 ble konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi Nye Veier AS ikke hadde mottatt tilbud som tilfredsstilte kravene i anbudsdokumentene.
- I november 2020 ble konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier lyst ut på nytt. Totalentreprisen besto av planlegging, prosjektering og bygging med planlagt byggestart i 2021 og ferdigstillelse i løpet av 2025.
- I januar 2021 ble fem entreprenører prekvalifisert til å komme med tilbud på å bygge E6 Storhove – Øyer.
- I mai 2021 valgte Nye Veier å gå videre med den spanske entreprenøren Obrascón Huarte Lain S.A. til konkretiseringsfasen for utbygging av ny firefelts E6 på strekningen Storhove – Øyer i Innlandet.
- I august 2021 ble det klart at verken Nye Veier eller OHL vil signere kontrakt for veibygging.
- I juni 2022 ble fem grupperinger av entreprenører og rådgivere prekvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Storhove – Øyer i Innlandet.
- I desember 2022 sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier at prosjektet E6 Storhove – Øyer ikke kan påbegynne anleggsarbeid før linjevalg for E6 Roterud – Storhove, i sør, er avklart.
- I mars 2023 valgte Nye Veier AF Gruppen og Norconsult for utbygging av ny vei på E6-strekningen Storhove – Øyer i Innlandet.

Ikke tilpasset dagens trafikk
Denne kontrakten er en viktig del av ny E6 fra Moelv i sør til Øyer i nord. E6 gjennom Innlandet og forbi Lillehammer er en av Norges viktigste veier. E6 forbinder de sørlige og nordlige deler av landet. Dette er en svært viktig hovedvei for lokalt, regionalt og nasjonalt næringsliv.
Veistandarden med to felt er verken tilpasset dagens eller fremtidens trafikkmengde. Flere steder på E6 er det fysisk midtdeler uten muligheter til å kjøre forbi. Det er svært vanskelig for nødetatene å komme frem ved ulykker og dette svekker beredskapen i regionen.
Dagens E6 tilbake til natur og landbruk
Over fire kilometer av dagens E6 skal graves opp når den nye står ferdig om noen år. Der dagens E6 går blir det natur og landbruk.
– Med å fjerne dagens E6 har vi redusert det fysiske avtrykket av prosjektet betydelig. Dette er en løsning som er mer bærekraftig enn tidligere. I tillegg har vi klart å redusere utslippene av klimagasser i byggingen av ny E6 mellom Lillehammer og Øyer. Nye Veier fornyer og utfordrer måten vi bygger fremtidens infrastruktur. Dette er en del av vår ambisjon om å være den ledende på klima og miljø innen norsk samferdsel, sier Anette Aanesland i Nye Veier.