FIRESTONE: Multi Block T er navnet på det nye dekket og det første i OTR-radialdekkprogram for E/L-dekk. Foto: Firestone

Tar opp konkurransen med «kinadekk»

GJERDE & BYHRING: 60 helt nye og prisgunstige Firestone radialdekk for hjullastere og rammestyrte dumpere er på vei fra Asia til Norge. Dekkene er hentet for å konkurrere med mange andre kinaproduserte dekk.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

EIER: Bjørne Byhring. Foto: Gjerde & Byhring

Multi Block T er navnet på det nye dekket som er Firestone (Bridgestone) sitt første OTR-radialdekkprogram for E/L-dekk (earthmoving og loader) for det europeiske markedet. Dekket er såkalt kostnadseffektivt og produseres i Kina. Det er utviklet for å ta opp kampen med andre «kinadekk». I pressebeskrivelsen, skriver produsenten følgende om egenskapene til dekket:

- Helt nytt

Multi Block Ts stamme og mønsterdesign demper vibrasjoner og gir et bredt driftsområde. Dekkets sidevegg og slitebane er designet med utmerket kuttmotstand for å unngå uventet skade og påfølgende nedetid. Bindeleddene begrenser slitasje og bevegelse for lang, jevn slitasje, mens Multi Block Ts ikke-retningsbestemte mønsterdesign gir god, jevn slitestyrke. Dekkets åpne skulderdesign bidrar til trekkytelsen. Dekket er L3/E3, der 3-tallet står for 100% gummi. Det finnes to høyere kategorier også der 4 er 150% gummi og 5 er 200% gummi. Bridgestone-importør Gjerde & Byhring AS ser virkelig frem til å presentere det nye Firestone-dekket til norske kunder denne høsten.

- Dette er så nytt at vi ikke har fått det inn ennå. Det er på vei fra Asia nå. Vi forventer at salg av disse dekkene vil være totalt 20% av volumet vårt for segmentet. Første forsendelse består av 60 dekk, og flere norske entreprenører har dem i bestilling, sier eier og styreleder Bjørne Byhring i Gjerde & Byhring AS.

Kostbare produkter

BESKYTTES: Bridgestone ansees som det beste anleggsdekket, men det nye Firestone er et godt supplement som vil stå for en betydelig den av omsetningen. Foto: Gjerde & Byhring

Byhring legger ingen skjul på at Bridgestone-dekkene til importøren er både best og kommer best ut prismessig når man regner timer pr. cm2, men det nye Firestone-produktet er også interessant for mange kunder.

- Anleggsdekk er dyre produkter. Det går med mye gummi, stål og kjemikalier for å produsere dem. Likevel får vi stor konkurranse fra kinesiske fabrikker, og det går en del rimeligere dekk ut til kundene også. Videre ser vi at de rimeligere dekkene ikke lages i spesialdimensjoner, men kommer i enklere dimensjoner og ligger prismessig ofte på ca. 70% av vårt prisnivå, sier Byhring som er mye involvert i anleggsdekk-biten i selskapet han eier.

Skjermer Bridgestone

Utover høsten skal det bygges opp lager. De nye Firestone-dekkene kommer i dimensjonene 175R25, 205R25, 235R25, 265R25 og 295R25. Byhring sier grunnen til at den Multi Block T-serien kommer som Firestone-dekk og ikke Bridgestone, trolig er for å beskytte Bridgestone.

- Vi vil ha mest fokus på Bridgestone, fordi det er det beste dekket og med lengst levetid. Det nye Firestone-dekket har normal mønsterdybde og er et allround-dekk for hjullastere og dumpere, men ikke ment for bruk i tunnel eller tilsvarende miljøer. Prismessig er det veldig nære de kinesiske produktene, og det er rimeligere enn Bridgestone. Trolig er det derfor de har valgt å lansere dette som et Firestone-dekk, for å beskytte Bridgestone, sier Bjørne Byhring.

Powered by Labrador CMS