ALVORLIGE AVVIK: Det er registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.

Undersøker avvik etter at viftedeler falt ned mens de var i drift

TUNNELAVVIK: Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.

Avvikene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.

Statens vegvesen undersøker tunnelventilatorer

Statens vegvesen har avdekket avvik i tunnelventilatorer etter at deler falt ned under drift, og gjennomfører nå ekstra inspeksjoner i 77 tunneler.

Sintef Manufacturing AS er engasjert for materialanalyser, og tiltak iverksettes for å sikre trafikantenes sikkerhet inntil rapporten er klar våren 2025.


Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.

– Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.

Etter hvert vil flere av de 239 riksveitunnelene med ventilatorer bli undersøkt. 

Justerer

Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene. Slike tiltak er for eksempel justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.

I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel.

Engasjert Sintef

I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene har Statens vegvesen engasjert Sintef Manufacturing AS til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører. Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.

– Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas, sier Tore Lysberg.

Etter planen skal Sintef levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.

Statens vegvesen har orientert fylkeskommunene, Nye Veier, Bane Nor og Oslo kommune om sine funn og tiltak.

AT FAKTA: Tunneler som veivesenet har ansvar for:

Antall tunneler som Statens vegvesen har ansvar for: 592
– herav tunneler med ventilatorer: 239
– herav tunneler der det nå gjennomføres ekstra inspeksjoner: 77
Antall ventilatorer i tunnelene som Statens vegvesen har ansvar for: Ca. 4900
Antall ventilatorer i de 77 tunnelene der det gjennomføres ekstra inspeksjoner: Ca. 1500

Powered by Labrador CMS