ASKO og andre transportbedrifter trenger parkeringsplassene for varelevering.

Beredt på upopulære tiltak

Ifølge ASKO-direktør Per Ola Drøpping vil fjerning av parkeringsplassene ved Maxbo skape vanskeligheter for varetransporten.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Samtidig forteller Drøpping til Finansavisen at Oslo kommune viser vei ved å sette seg høye klimamål med å kutte 95 prosent av utslipp innen 2030, i samarbeid med næringslivet.

Men han håper ikke at kommunen fjerner parkeringsplassene for bil til fordel for sykkelparkering utenfor Maxbo ved Sinsenkrysset.

– De har en virksomhet som krever godstransport på bil. Det skal noen sykkelturer til for å få med seg Leca-blokker, sier ASKO Norges direktør for regionslager Oslo/Akershus.

 

Per Ola Drøpping spiller på lag med Oslo kommune om klimautfordringene, men håper ikke at parkeringsplassene ved Maxbo fjernes.

Regiondirektøren representerer Norges største grossist og leverandør av dagligvarer til NorgesGruppens kjeder. I Oslo og Akershus kjører ASKOs sjåfører ut varer til 200 butikker daglig. De siste fem årene har logistikk- og transportselskapet samarbeidet med Oslo kommune om næring og klima.

Drøpping forteller til Finansavisen at han liker høye klimamål, og at han derfor er beredt på upopulære tiltak.

21. januar går fristen ut for innspill til Oslos Klimastrategi mot 2030. Hovedstaden har som mål å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030.

Bomringen som redskap

Drøpping viser til at bomringen er et redskap for å differensiere mellom ulike utslipp, og en av de viktigste tiltakene i Oslo kommunes klimastrategi.

– Hydrogen og elektrisitet har fritak for bompenger, noe som bør videreføres. Biodrivstoff bør sidestilles med dette, sier Drøpping som også forteller at ASKO vil utvide parken fra en el-lastebil til flere når det kommer modeller som passer til selskapets krav.

ASKO Norge betaler ca. 2 mill. kroner årlig i bompenger, fordelt på biodiesel-, biogass- og bioetanolbiler. Dette vil øke fra 2019.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS