×
Annonse for
Innhold produsert av Native Media for Nøsted &
PÅ TUR I CANADA: Trygg kjetting er store i Nord-Amerika, så store at merkenavnet har blitt en fellesbetegnelse.
PÅ TUR I CANADA: Trygg kjetting er store i Nord-Amerika, så store at merkenavnet har blitt en fellesbetegnelse. (Foto: Nøsted)

– De kaller det «trygg» - uansett hvilken kjetting de kjører med

Q-tips, respatex, leca, termos, primus, potetgull, vaselin, miksmaster, frisbee, grammofon - og Trygg kjetting. Hva i alle dager har disse felles?

  • Innhold produsert av Native Media for Nøsted &
STORE: Trygg kjetting har lenge vært store i Nord-Amerika. Foto: Nøsted
HØY ANDEL: Markedssjef i Nøsted, Kjetil Aukland kan konstatere at 70 prosent av transportkjettingen de produserer selges i Canada og USA. Foto: Native Media

Jo, alle er opprinnelige merkevarenavn som har blitt en fellesbetegnelse på en hel produktgruppe.

– Uansett hvilken kjetting de kjører med i Nord-Amerika, så kaller de det for «trygg», forteller markedssjef i Nøsted, Kjetil Aukland.

Elleve sesonger med reality

Ice Road Truckers er en kjent realityserie om lastebilsjåfører som opererer under ekstreme vinterlige værforhold i Nord-Amerika.

Alle sverger til norske Trygg kjetting. De kjører på originalen. For dem, det trygge valget under ekstreme forhold.

– Vi har store lastebiler her i Norge, men ikke som dem med sin vanvittige lengde og tyngde. Gjennom mangfoldige år, sesonger og utfordringer er det vår kjetting de har fått til å fungere. De har prøvd mye annet, men de kommer tilbake til oss uansett, så der er Trygg blitt et skikkelig merkenavn, sier markedssjefen.

Gjennomsnittlig selger Nøsted opp mot 60.000 par med transportkjetting per år. 70 prosent av disse selges i Canada og USA. Rask hoderegning tilsier godt over 40.000 par.

Les også:

Stålkontroll på kjettingen

– Vårt største problem er at vi ikke får reklamasjoner, sier markedssjef Kjetil Aukland.

Merkevare

Markedet på den andre siden av Atlanterhavet har ikke kommet gjennom betalt annonsering. Heller ikke av seg selv. Dagens styreleder Alf Arne Nøsted bodde der en periode, og var med på å bygge det opp.

Før det var hans far igjen aktiv i Nord-Amerika.

– Gjennom det har vi fått den posisjonen, og den merkevaren vi har i dag. Ved å hele tiden være til stede i markedet, tilpasse produktet og utvikle til den bruken de skal ha det til, understreker markedssjefen.

Tilstedeværelse, tilpasning, utvikling. Det er ikke fyndord for Nøsted. Selv med 80 års erfaring i ryggen, er hjørnesteinsbedriften mer opptatt av å se fremover enn bakover. Den konstante jakten på forbedring har et sylskarpt fokus.

Fast grep om utviklingen

– En ting vi jobber med her er at vi skal ha forutsigbar kvalitet og at vi har kontroll på den. En annen ting er å komme videre. Forbedre egenskapene, forteller utviklingssjef Hans Svindland.

Inne på et laboratorium på fabrikkgulvet i Mandal sitter han og kikker inn i et mikroskop for å sjekke grunnstrukturen i en stål-prøve. Hele tiden på jakt etter å skape et fortrinn. Lage noe som holder enda lengre.

NØYE: Utviklingssjef Hans Svindland leter bokstavelig talt med lupe etter fortrinn. Han etterlater ingenting til tilfeldighetene på Nøsteds laboratorium. Kollasje: Native Media

 – Konkurransekraft skaper vi gjennom de faktiske produktene ute i markedet. Det å utvikle ting alene er tungt, så det å skape strategiske samarbeid er viktig for oss.

For mikroskopet er koblet til et kamera, og er på nett. Da kan Svindland jobbe sammen med hele verden utenfor. Det utnytter han seg av, for han tror ikke de er like flinke problemløsere alene.

Én ting vi jobber med her er at vi skal ha forutsigbar kvalitet og at vi har kontroll på den. En annen er å komme videre. Forbedre egenskapene.

Hans Svindland

– Samarbeidspartnere er viktig for oss å finne, og vi har ingen konkurranseproblemer når det kommer til å jobbe med stål, for det er ingen andre som oss i bransjen. Men det er bedrifter med tilsvarende problemstillinger, enten innen teknologi, organisering eller material, sier han.

Støttet av Forskningsrådet

Det Svindland kanskje er aller mest stolt av er det utviklingsarbeidet Nøsted gjør i samarbeid med andre i et bedriftsnettverk.

– Det er kanskje noe av nøkkelen til suksess. Samarbeide med andre, lære av hverandre. Vi har et par tunge forskningsprosjekter som går nå, forteller han.

STRATEGISKE SAMARBEID: Utviklingssjef i Nøsted, Hans Svindland, mener at nøkkelen til suksess er å samarbeide med andre slik at de kan lære av hverandre. Foto: Native Media

Prosjekter som er finansiert av Forskningsrådet, der Sintef er forskningspartner. Her er Nøsted sammen med Kverneland og Dokka Fasteners. Felles for dem alle er at de jobber med stål, og egenskapene til stål.

– Det handler om å skreddersy egenskapene mot bruksområdet og skademekanismene. Det er kanskje mest rettet mot snøkjetting akkurat nå, og det er superinteressant, for der handler det om levetid, sier han. 

Konkurransekraft skaper vi gjennom de faktiske produktene ute i markedet. Det å utvikle ting alene er tungt, så det å skape strategiske samarbeid er viktig for oss.

Hans Svindland
ROBUST: Nøsted har stålkontroll på kvaliteten. Rundt det, robuste produksjonsprosesser. Her sveises kjettingen på fabrikken i Mandal. Foto: Native Media

Flere verktøykasser

Det er to stolper som utgjør det endelige produktet. Egenskapene til råmaterialet og prosessen. Utviklingssjefen er opptatt av høy kvalitet i begge ledd. Teknologi er en av verktøykassene de benytter seg av.

– Vi jobber stadig vekk med mer avanserte styringssystemer, bedre deteksjon, robotautomasjon og sveis, sier utviklingssjefen.

– Stålverket er en veldig viktig inngangsfaktor, sammen med det vi selv er i stand til å gjøre. Vi får den stålkvaliteten vi ønsker, og kan skreddersy legeringen. For å støtte rundt det må våre produksjonsprosesser være robuste, understreker Hans Svindland.