OPPSIKT: Selv de som ikke bryr seg om lastebiler, titter en gang eller to ekstra når de ser Vang Auto-Services nye Scania snutebil.

- Den vekker mye oppsikt

Litt av tanken bak å bygge en ny bergingsbil på et Scania snutebilchassis, var å få oppmerksomhet. Det har Arve Wangensteen i Vang Auto-Service klart - til gangs.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den nesten litt absurde ideen om å bygge en fireakslet tungberger på et nytt snutebilchassis ble unnfanget sommeren for to år siden. Det begynte med at en av de ansatte og Arve Wangensteen dro til Sverige og tittet på en ombygget snutebil av Scania Next Gen.

Deretter tok de turen til Nederland og besøkte Vlastuin som bygger om helt vanlige Scania-er til snutebiler. Med kontrakt på ombygging fra standardbil til snutebil i hånda gikk de og kjøpte chassiset i desember 2017.

Drevet lenge

Arve Wangensteen er bilbergeren fra Vang i Valdres som begynte å importere brukte bergingsbiler til egen bruk rundt år 2000. Ganske fort ble det til at han solgte videre en del av bergingsbilene til kollegaene. I 2010 passerte han 100 omsatte bergingsbiler.

- Det var i 2010 det virkelig begynt å ta av, sier Wangensteen.

Nå har han agenturet for italienske Omars, Tevor, Tijhof og Pavelli. I fjor solgte Vang Auto-Service 50 nye bergingsbiler, og av dem var åtte tungbergere. Målet er å levere like mange i år. Samtidig driver han sitt eget bilbergerselskap med 15 biler med stasjonen i Vang, Gol, Lærdal og Årdal.

Stilt ut

Etter at snutebilen var ferdig er den blitt vist på to store messer. I sommer har den nye tungbergeren som skal brukes ved avdelingen firmaet hans driver i Lærdal, stått utstilt helt inntil E16, ved foten av Filefjell. Og den vekker oppsikt også der.

Det er bygd 13 snutebiler med Scania Next Gen som utgangspunkt så langt. Det er kun nederlandske Vlastuin som gjør den jobben. Med ett unntak er alle de andre trekkvogner. To av de er sågar i norsk eie og trafikk.

Bildene av tungbergeren er blitt delt vanvittig mye i sosiale medier. Påbyggprodusenten Omars bilder av bilen har hatt over 800.000 treff på nett. Også på skandinaviske nettsider og forum er det blitt lagt ut og delt bilder daglig.

Scania S580T-en til Vang Auto-Service er den eneste 4-akslingen som er bygget om som til snutebil så langt. Utgangspunktet er en S580 med 8x4 med 595 centimeter i akselavstand og kombinasjonen helluft med dropp på alle fire akslingene. Hytta er 130 centimeter bakover på ramma.

Mer vekt

Utfordringen med tungbergere er som regel at de blir for lette foran. Det er heller ikke noe unntak på denne bilen, og det ble i utgangspunkt ikke bedre med den lange akselavstanden og snuta på bilen.

Derfor ligger det en tre tonn tung stålplate under hytta på bilen. Den sitter i en tilpasset ramme, og er festet med containerlåser. Hvis den må ut, kan den løftes ut med en truck. I tillegg ligger det en stålplate på ytterligere ett tonn under støtfangeren foran.

Bygd med erfaring

Den nye tungbergeren har mange nye løsninger som er resultat av erfaringer og godt samarbeid med Omars. Det er mange detaljer som er bygget litt annerledes enn hva som har vært vanlig.

- Vi ser at det er stadig flere kunder som vil ha bilene sine ferdig innredet og klare til bruk. Tidligere bygde veldig mange bilbergere opp sine egne biler, sier Arve Wangensteen.

På Scania-en har de fått laget mange nye skuffeløsninger inne i skapene.

Det gjør at utstyr som er nødvendig ligger både bedre sikret og lettere tilgjengelig samtidig som plassen utnyttes bedre. Noen av disse løsningene kommer fra fabrikk, mens andre er laget på et lokalt verksted i Valdres.

Kjettingvarme

En av de smarte tingene de har gjort, er å lage et uttrekksskap med store kroker rett bak eksospotta. Der er det plass til kjettinger og de vil alltid være tørre på grunn av varme og utlufting i skapet. Samtidig var det en plass på bilen som ikke var utnyttet fra før.

Også i underkant av skapene er det bygd inn et rom hvor brilla til å bære biler kan plasseres. Når luken til denne slås ned, fungerer den også som stigtrinn. Inne i skapene er skuffene montert på skinner med nedknekk slik at det blir enkelt å se innholdet i dem.

Også innenfor trafikksikkerhet er det tenkt nytt på denne bilen. Langs langsidene er det montert flere lamper som projiserer en kraftig rød lysstripe ute i veibanen ved siden av bilen. Dette har vist seg som et effektivt middel mot at bilistene kjører for nært inntil bergingsbilen når den er ute på oppdrag.

Travel sommer

Den opprinnelige planen var at det nye blikkfanget skulle bli dekorert og tatt i bruk like etter at den kom tilbake til Norge i begynnelsen av juni. En særdeles travel sommer med 34.000 kjørte kilometer i juli og mange leveringer av nye bergingsbiler gjorde at snutebilen ble stående til pynt utenfor anlegget til Vang Auto-Service.

For det er mange jern i ilden hos Arve Wangensteen og Vang Auto-Service for tiden. Firmaet omfatter også en bensinstasjon, samt salg av snøscootere og ATV-er. I sommer begynte de også på grunnarbeidene for det som skal bli et helt nytt bygg. Der skal det bli både verksteder og nye lokaler for utlevering av nye bergingsbiler.

 

SCANIA OG VANG AUTO-SERVICE: Det hersker ikke tvil om verken lastebilmerke eller firma når man ser den nye bergingsbilen.
LØSNING: Arve Wangensteen er opptatt av å finne ­funksjonelle og smarte løsninger på sine bergingsbiler.
TØRKING: Med plassering rett bak eksospotta og med god lufting tørker kjettingene etter bruk.
MINI: Den gamle Redbull-bilen ble det som antagelig er Norges minste bergingsbil. Med tilnavnet «Rullatoren».
V8-PANSER: Bilen er godt merket.
LANGT: Det tok nesten to år fra Arve Wangensteen begynte å leke med tanken om en tungberger med snute til den kom til Valdres.
DOBBELTKABIN: I samarbeid med Scania bygde Vang Auto-Service denne Scania G370-en med CrewCab. Det gir plass til fem passasjerer. Nå skal den gå i Nord-Norge.
Powered by Labrador CMS