Scania har startet langspurten, men det spørs vel om det er nok til å ta igjen Volvo i et lastebilår med god vekst.
Scania har startet langspurten, men det spørs vel om det er nok til å ta igjen Volvo i et lastebilår med god vekst.

Det går mot et bra lastebilår

En måned før årsslutt kan vi slå fast at det går mot et godt lastebilår. Pr. utgangen av november er det registrert hele 452 flere lastebiler alle klasser sett under ett enn på samme tid i fjor.

Selv det aller letteste lastebilsegmentet ligger nå på fjorårsnivå hvis man ser bort fra grupperingen «andre» som sikkert også inneholder noen campingbiler. Alle de øvrige klassene har vekst, den tyngste over 22 tonn riktignok med bare 7,1%. Likevel har denne vektklassen alene en økning på godt over 200 enheter.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz. Merket ligger akkurat over fjorårsnivået, mens VW på 2.-plassen ligger en bil under. Nedgangen i klassen skyldes «Andre».

6,0 – 9,9 tonn

Iveco dominerer denne klassen og har en markedsandel på nesten 47%. Det betyr faktisk at de andre merkene, med unntak av Fuso, står i ro eller går ned. Fuso på fjerdeplassen har også klart å øke markedsandelen og puster faktisk MAN i ryggen. Klassen ligger nå 36,6% over fjoråret pr. utgangen av novemer.

10,0 – 15,9 tonn

Mercedes-Benz fortsetter som suveren markedsleder, men ikke riktig så dominerende som ifjor. Den klart største veksten er det imidlertid Iveco som står for med sin nye Eurocargo. Også Renault viser stor vekst, faktisk en firedobling, men fra et vesentlig lavere nivå. Men det betyr altså at franskmannen er helt i hælene på tilsvarende bil fra sitt vestsvenske søsterselskap. Dette segmentet opplever den største veksten fra samme periode ifjor, med hele 40,9%.

16,0 – 21,9 tonn

Også dette er en klasse med betydelig vekst, pr. utgangen av november 25,1% sammenlignet med samme periode ifjor. De tre største øker i antall, MAN står i ro, og de tre minste går ytterligere tilbake.

Volvo er den suverene vinner i klassen og har nesten doblet antall enheter og styrket markedsandelen kraftig fra ifjor. Scania ligger like over fjorårsnivået, men har på grunn av den kraftige veksten i segmentet fått redusert markedsandel De 11 enhetene som er registrert under «Andre» i vårt oppsett er kjøretøy ombygd og registrert som Øveraasen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og den har økt med 227 enheter i løpet av årets 11 første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Det er grunn til å merke seg at Volvo alene har en økning som er sterkere enn dette, og det betyr selvsagt at andre har gått ned. Det gjelder også nummer to på lista, Scania, men den østsvenske produsenten nærmer seg nå fjorårsnivået med sin flunkende nye bil. Både Mercedes-Benz og MAN har vekst omtrent på nivå med veksten i segmentet, og markedsandelen er dermed så godt som uendret.

De tre minste globale merkene går tilbake. Aller verst er det for DAF som opplever mer enn en halvering og Renault som er tett på en halvering.

Forsiden nå