Fabrikken og hovedkontoret til Engcon ligger i Strömsund i Sverige.

Engcon klar for videre global ekspansjon

Med Strömsund som base og nav i virksomheten, fortsetter den verdensledende tiltrotatorprodusenten Engcon å vokse.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I 2019 ble det gjennomført nærmere 20 strategiske ansettelser for å «kvesse organisasjonen» før den videre globale ekspansjonen.

Da Strömsund-baserte Engcon startet i 1990, var det i liten skala og med få ansatte. Grunnleggeren Stig Engström konstruerte, monterte og solgte produktene. I takt med salgsøkningen har alle delene i virksomheten vokst, men fortsatt ligger hovedkontoret, fabrikken og de fleste administrative funksjonene i Strömsund.

Europa, Nord-Amerika, Asia og Australia

Over tid har Engcon bygget opp en internasjonal organisasjon. Selskapet har i dag etablerte salgskontorer i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Frankrike, Benelux, USA, Storbritannia, Tyskland, Korea og Australia.

Stig Engström, Engcons eier og grunnlegger.

- Det at vi er internasjonale, stiller store krav til oss når det gjelder kompetansetilførselen, noe som understreker viktigheten av de strategiske rekrutteringene det siste året. Globalt nærvær innebærer at Engcon har aktive kunder et eller annet sted i verden til enhver tid på døgnet. For å kunne håndtere dette, har vi styrket teamet med to såkalte Region Managers. De jobber med våre salgskontorer over hele verden, som et bindeledd til hovedkontoret i Strömsund, sier Krister Blomgren, adm. direktør i Engcon, og fortsetter:

- Vi har også ansatt en markedssjef for å styrke varemerkearbeidet og skape en enhetlig sentral kommunikasjon, men også støtte de ulike markedene lokalt. Til å bearbeide helt nye markeder har vi dessuten ansatt en International Sales Manager, som leder et team som er tilgjengelig for markedene der vi ennå ikke har etablert eget kontor.

Fra lokalt til globalt

Stig Engström, Engcons eier og grunnlegger reflekterer, i en pressemelding, over Engcons utvikling:

- Det er noe helt annet å nå ut med informasjon til alle i organisasjonen i dag enn da jeg startet opp. Det er viktig å skape et felles syn og tillit til vårt verdigrunnlag, uansett hvor i verden medarbeiderne jobber, sier han og fortsetter:

- For at vi skal kunne fortsette å vokse, kreves det en opprettholdt bedriftskultur, og da blir personalpolitikken viktig. Derfor har vi også styrket HR-avdelingen med en ny medarbeider som har som hovedoppgave å fokusere på de som jobber på vekstmarkedene, altså utenfor Sverige.

Etter hvert som Engcons virksomhet har vokst, har selskapet sett et økt behov for struktur, prosesser og rutiner for å kunne fortsette å levere på topp til kundene, som i dag holder til i «alle verdens hjørner».

- Hvis alle våre 300 medarbeidere gjør de riktige tingene, vil det virkelig gi en stor effekt. Det er viktig å skape en bedriftskultur og organisasjon som fungerer like bra i motgang som i medgang. Derfor er de siste strategiske rekrutteringene helt avgjørende for den videre veksten, sier Engström.

I 2019 ansatte Engcon også en kombinert produksjons- og innkjøpssjef til å håndtere selskapets produksjonsprosess og innkjøpsrutiner. Engcon har også styrket ledelsesgruppen med kompetanse som de ikke hadde før.

- Tidligere jobbet vi svært løsningsorientert. Nå strukturerer vi opp virksomheten uten å gi avkall på fleksibiliteten, som er et av våre viktigste nøkkelord. Da vi tok både markedssjefen og produksjons- og innkjøpssjefen inn i ledelsesgruppen, fikk vi dessuten en mer likestilt ledelsesgruppe. En viktig endring for den videre utviklingen, sier Engström.

Powered by Labrador CMS