Volvos distriktssjefer Morten Kristiansen (til venstre) og Dag Bjørnar Dønnum Jensen var stolte over den nye Volvo-hjullasteren L50F.

Nyheter på Lillestrøm

Det var først og fremst kommuner og offentlige etater som utgjorde de besøkende på Miljø&Teknikk/Kommunalteknikk 2010 på Lillestrøm 20.-22. oktober.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Utstillingen ble arrangert på Norges Varemesse på Lillestrøm 20. til 22. oktober, og parallelt gikk også FVD-dagene 2010 (forvaltning, drift, vedlikehold) og VVS-dagene 2010 (energi og miljø i bygg) i tilstøtende messehaller.

Blåsemaskiner fra Atlas Copco

Atlas Copco benyttet messen til norsk introduksjon av blåsemaskiner med intern kompresjon i stedet for ekstern kompresjon.

Ifølge en melding fra selskapet setter dette en ny standard for energieffektivitet i lavtrykksmarkedet. De nye ZS skrueblåsere benytter en skrueteknologi som skal være 30% mer energieffektiv enn andre løsninger. ZS benyttes i lavtrykks-applikasjoner innenfor blant annet renseanlegg for vann og kloakk og pneumatisk transport.

Veras vann- og partikkelfilter

For Vera Tank AS i Sandefjord var det viktig å få frem at selskapet nå leverer vann- og partikkelfilter som standardutstyr på alle sine stasjonære dieseltanker.

Som tidligere nevnt i A&T skaper vann i diesel store problemer for maskinleverandørene og ikke minst for brukerne. Moderne dieselmotorer tåler rett og slett ikke vann i drivstoffet, og mange har opplevd store verkstedkostnader på grunn av dette.

Filteret Vera presenterte tar også partikler ned til 30 mikron. Selve filterpatronen byttes enkelt av brukeren selv. Filteret kan også ettermonteres på alle stasjonære dieseltanker som tidligere er levert av Vera Tank.

Første Volvo L50F

Volvo Maskin hadde med seg to nye maskiner i " kommunalklassen". Den ene er hjullasteren L50F som har en vekt på 9,4 tonn, og tipplast ved full sving på 5,8 tonn. Volvo-motoren på 4,8 liter gir 115 hk, og det er hydrostatisk drift med tre hastighetsområder. Maskinen på utstillingen var den første L50F Volvo har levert i Norge. Kunden er Avinor i Kirkenes.

Den andre nyheten var minigraveren EC18C på knappe 1,8 tonn. Med en bredde på bare 993 mm egner den seg ypperlig til graving på trange steder. Med en tre-sylindret dieselmotor på drøyt 16 hk og hydraulikksystem med god kapasitet har maskinen svært god ytelse i sin vektklasse.

Staves "slurry"-tilbud

Alltid like blid og alltid like til stede på messer, det er Per Ingar Haug hos Sigurd Stave Maskin. Som produktansvarlig for spredere hadde han selvsagt besøk fra mange nå ved inngangen til en ny vinter.

- Det gleder meg at også kommunene begynner å få opp øynene for at salt kan spres på annen måte enn tørr, sier han foran en Falköping multispreder. - Med denne sprederen kan man selvsagt spre tørt, men det er også muligheter for både befuktet salt og saltoppløsning, såkalt "slurry". Mange steder er det jo slik at trafikken blåser bort saltet før det får virket skikkelig. Med befuktet salt eller "slurry" får man bedre effekt av mindre salt, og det er også miljøvennlig, avslutter han.

Haugs kollega, Esben Fjellhaug, er produktansvarlig for feiemaskiner. Også han var godt fornøyd med besøket fra mange kommunale representanter.

Brøytestikker fra S. Risa AS

Hvis ikke brøytestikkene er kommet på plass nå, haster det nok å få jobben gjort. S. Risa AS viste forskjellig utstyr som gjør jobben både rask og enkel. Der det er behov for stor kapasitet, er Stickset 500 det riktige utstyret.

Maskinen kan monters foran eller bak på de fleste typer kjøretøy, som lastebil, hjullaster og traktor. De eneste krav er oljebehov på 40 liter i minuttet ved trykk på 140 bar og 24 V styrestrøm.

Maskinen setter opptil 800 stikker på en vanlig arbeidsdag. Den håndterer stikkediametre fra 10 til 40 mm og lengder fra 1,5 til 4 meter. Stikkene settes i magasinet, og gripekloen plukker ut en og en stikke. En trakt styrer spettet, holder løsmasser og styrer stikken sikkert ned i hullet. En stampesylinder presser massen tilbake mot stikken og låser den.

Maskinen kan også leveres med telebor som ekstrautstyr. Da går det greit å sette stikker også i frosset mark.

S. Risa markedsfører også Stickset Light som egner seg for mindre jobber. Også denne kan monteres på lastebiler, traktorer, hjullastere og Unimog.

Tellefsdal "norsk" igjen

Tellefsdal AS er igjen på norske hender etter å ha vært eiet av Mähler International AB de siste årene. Tellefsdal & Øya Holding, som har vært største aksjonær i Mähler International, har valgt å selge seg helt ut og i stedet kjøpe tilbake den norske virksomheten. Samtidig er Tellefsdal svært aktiv innenfor produktutvikling.

Den senere tiden er det utviklet ny sideplog for lastebiler, ny V90-plog for traktorer og hjullaster og endelig nytt underliggende høvelskjær for lastebiler. Selskapet hadde ikke rukket å få ferdig de nye produktene for visning på Lillestrøm, men stilte med et utvalg av sine øvrige ploger.

Holms med radiostyring

Hos svenske Holms Industri AB, som er markedsledende i Skandinavia innenfor segmentet feieredskaper og snøploger til hjullastere og traktorer, fattet vi interesse for en ny radiostyring.

Radiostyringen består av en sender med betjeningsknapper i førerhuset og en mottaker på redskapet. Den innvendige delen kobles til 12 eller 24 volt, gjerne sigarettenneren.

Det interessante er at innedelen fungerer med alle redskapstypene fra Holms. På en traktor eller hjullaster trenger man altså bare en sender/betjeningsdel for å styre ploger, sandspredere og feiemaskiner etter behov.

Powered by Labrador CMS