Hjemme i kjelleren bygger Roar Gjestemoen sine modeller av lastebiler. Her legger han siste hånd på en Volvo FH som skal gis til sjefen hans, Geir Dybsjord.
Den gamle MAN brøytebilen til Dybsjord Graveservice er helt lik originalen. Diagonalplogen er et av mest tidkrevende prosjektene Roar Gjestemoen har laget.
Bulkbilsettet til Hemsedal Maskinlag er en av juvelene i modellsamlingen til Roar Gjestemoen. Tanken er dreid i tre, limt og pusset.
Hiab-kranen på denne modellbilen er skåret ut i tre på båndsag og deretter pusset og slipt. Alle deler som er bevegelige på originalen, er det på modellen også.
Denne Hallingdal Billag-modellen har ruller med presenninger på taket.

Hallingdals «største» lastebileier

GEILO: I kjelleren til Roar Gjestemoen (56) står Hallingdals største lastebilpark.

Riktignok er alle vogntogene hans under meteren lange, og bygget i plast og tre.

– Jeg må jo være den som driver den beste butikken. Her er det jo ikke lønnskostnader, sier han og gliser.

Helt fra han var 18 år, har han bygget modeller av lastebiler. Samtidig har han jobbet som sjåfør. En av de første bilene han bygde, var en Volvo F89 dekorert med Hallingdal Billags farger – akkurat som den første bilen han kjørte.

Til daglig driver han litt vekselbruk. Den ene uka kjører han langtransport for Halling Frakt, mens han den andre kjører tippbil for Dybsjord Graveservice på Geilo. Vinterstid er det brøyting på Hardangervidda som gjelder.

I kjelleren hjemme på Geilo har Roar eget verksted og «garasje» for modellbilene sine. I det senere har samlingen vokst. Deler av et gjesterom har derfor blitt utstillingsrom.

Bygde sjefens bil

Hos Dybsjord er det en Volvo FH med dumperpåbygg han kjører. Sjefen hans, Geir Dybsjord, har ei stund hatt lyst til å bytte denne bilen i den nye Volvo-en.

Roar Gjestemoen bygget ferdig modellen – lakkert i riktig blåfarge, dekorert med Dybsjords logo og slik bilen skal se ut, samt med alt utstyr som trengs og med modell av både bil og mann. Modellen var en 60-års gave til sjefen.

Nå er det bare å sette modellen på bordet til selgeren og be han bestille en maken. Til og med dumperkassen er laget med detaljene til en Sörling Ilsbo Goldstar.

Biler med relasjoner

De aller fleste bilene han har bygget opp igjennom årene, har han hatt en relasjon til. Enten biler han har kjørt selv, venner har kjørt eller biler som rett og slett har vært veldig fine. De fleste av dem har i tillegg gått i Hallingdal.

Byggesettene han kjøper, er vanlig standardbiler, før ombyggingene starter. En av de bilene med mest arbeid bak er en Volvo kranbil med en Hiab XS. Der ble først ramma forlenget, og den fikk tandemboggi og en styrbar fjerdeaksel.

Kranen ble så skåret ut i tre på ei båndsag. Deretter ble den slipt med smergelpapir for å få alle detaljer riktig. Alle deler og komponenter er forminsket i 1:24 i forhold til originalen.

Det største og mest kompliserte prosjektet Roar har gjort, er bulkbilen til Hemsedal Maskinlag. Bulkhenger er ikke standardvare, så hoveddelen av tanken er dreid i tre. Så ble alle andre deler laget, limt sammen og sparklet, pusset og tilpasset før de ble lakkert. Alt som er bevegelig på originalen, er bevegelig på modellen også.

- Jeg er nok ikke den aller mest pirkete av dem som holder på med dette. Sønnen min Eirik, for eksempel, er mye mer perfeksjonist enn meg, sier Roar Gjestemoen. Han har en fanesak på modellene sine. De skal ha boggi. Uten det er det ikke en skikkelig lastebil.

Fått premier

Modellbyggerne fra store deler av landet møtes to-tre ganger i året for å beundre og lære av hverandre. Så langt er det flere premier som har funnet veien tilbake til «garasjen» på Geilo.

I boden har han delelager og hauger av nye chassis klare for bygging. De fleste modellene som er å få kjøpt, er to-akslede trekkere. Derfor må alle bilene bygges om helt fra grunnen. Delene som trengs, lager han gjerne fra bunnen av. De mest omfattende prosjektene har tatt opp i ett år å bygge.

-Det gir sjelero å drive med dette. Jeg koser meg når jeg kan sitte å lage små detaljer, sier Roar Gjestemoen.

Forsiden nå