Denne Cat 988K XE-hjullasteren (elektrisk drivlinje) har gått hos Norsk Stein avdeling Jelsa siden mars. Den er veldig fordelaktig i drift sammenlignet med Cat 988K (mekanisk drivlinje).
Denne Cat 988K XE-hjullasteren (elektrisk drivlinje) har gått hos Norsk Stein avdeling Jelsa siden mars. Den er veldig fordelaktig i drift sammenlignet med Cat 988K (mekanisk drivlinje). (Foto: Pon Equipment)

Hjullaster med el-drivlinje utklasser de mekaniske

Hos Norsk Stein i Rogaland lovpriser de sin nye Cat 988K XE med elektrisk drivlinje. Den bruker 20% mindre drivstoff, samtidig som den gir 25% høyere produksjonseffektivitet, sammenliknet med Cat 988K.

Norsk Stein avdeling Jelsa i Rogaland fikk i mars 2019 levert det Pon Equipment omtaler som Norges første elektrisk drevne hjullaster; en Cat 988K XE.

XE står for «Extra Efficient» og det kan en av maskinførerne hos Norsk Stein, Jan Terje Iversen, skrive under på:

- Den bare produserer og produserer. Ingen av de andre maskinene kan måle seg med den. Den er så utrolig effektiv, sier han.

Økt effektivitet, reduserte utslipp

988K XE løfter effektiviteten til et helt nytt nivå, både på drivstofforbruk og produksjon. Den nesten 60-tonn tunge hjullasteren gir, ifølge Pon, 25% høyere produksjonseffektivitet på 20% mindre drivstoff enn den mekanisk drevne 988K, ifølge en pressemelding fra Pon Equipment.

Norsk Stein avdeling Jelsa

Norsk Stein på Jelsa er Europas største steinbrudd, hvor det jobbes med produksjon av byggeråstoffer. Her produseres det omlag 13 millioner tonn årlig, av steintypen granodioritt. Bedriften er eid av tyske Mibau-Stema der Heidelberg-konsernet igjen er en av eierne. Det meste av produksjonen blir eksportert til Europa.

Hovedknuseverket er en gyratoryknuser med en kapasitet på 3000 tonn per time. Kaia kan ta imot fartøyer med opptil 50.000 tonn lastekapasitet. Lagerkapasiteten er utvidet til 1.000.000 tonn ved kaianlegget som har 2 kaier.

I dag har Norsk Stein avd. Jelsa et 20-talls maskiner, hvorav 14 er Cat. De har to 988K i tillegg til en 988K XE, og flere 992K hjullastere, 777G tipptrucker, 14M veihøvel og ett par gravemaskiner: 390FL og 349E.  Flere av maskinene har over 5000 driftstimer per år.

Med samme antall hestekrefter som 988K; 588 hk, er XE maskinen likevel sterkere og mer effektiv til lasting og transport da den har raskere akselerasjon på grunn av den trinnløse elektriske drivlinjen.

For en stor bedrift som Norsk Stein er det viktig å kunne gjøre det de kan for å redusere klimaavtrykket. Med 988K XE reduseres utslippene tilsvarende 13,5 personbiler kjørt i ett år sammenlignet med 988K.

Reduserte driftskostnader, forlenget motorlevetid

Serviceintervallen for olje og filter er forlenget og på enkelte komponenter fordoblet fra 1000 til 2000 timer. Dette gir betydelig besparelser på driftskostandene mellom XE og vanlig 988K.

Den elektriske motoren øker også motorlevetiden med opptil 3500 timer økt levetid på dieselmotor. 

Førerkomfort

- Maskinen er utrolig god å kjøre. Den har trinnløst gir, som gir en jevnere flyt og gjør det veldig behagelig å arbeide med, sier sjåfør Jan Terje Iversen.

For Norsk Stein er effektivitet og produktivitet essensielt. Når båtene legger til ved kaia, skal de lastes på så kort tid som mulig, slik at de kjapt kan reise sørover igjen.

Produksjonstallene fra maskinen hos Norsk Stein har blitt lagt merke til av eier Heidelberg som nå har bestemt seg for å kjøpe en lik Cat 988K XE til sin sementfabrikk, Norcem Kjøpsvik AS.

Forsiden nå