Kjør Follobanen allerede nå

Se video av hvordan Follobanen blir når den er ferdig, og hvordan den skal drives.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

 

Follobanen er det største byggeprosjektet på det norske fastlandet i nyere tid. 22 km dobbeltspor skal bygges, hvorav 20 km i tunnel.

Tunnelen skal i hovedsak drives av fire tunnelboremaskiner (TBM). TBM-ene skal starte på Åsland syd for Oslo, og to skal drive mot Ski og to mot Oslo S. Etter planen skal arbeidet, som også innbefatter ny Ski stasjon, være ferdig i 2021.

Jernbaneverket har laget en video av hvordan togturen blir, og hvordan ne Ski stasjon blir seende ut. Du kan se den øverst.

  Follobanen, den innerste delen av InterCity-utbyggingen, skal gi kortere reisetid på strekningen Oslo-Ski. Hoveddelen av Follobanen skal gå i en 20 kilometer lang tunnel med to løp boret av fire tunnelboremaskiner (TBM). Hovedarbeidet med tunnelene vil skje fra anleggsområdet på Åsland.

Etter at Jernbaneverket tok beslutningen om å bruke fire, i stede for to, tunnelboremaskiner, har det blitt behov for mer plass på riggområdet. Planforslaget er sendt ut på høring, og i den anledning holder Jernbaneverket og Oslo Kommune v/Plan- og bygningsetaten et informasjonsmøte på Bjørndal skole 27. januar.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS