– Det hjelper lite å kjempe for lastebilnæringen hvis vi ikke får rekruttert sjåfører, understreker adm. direktør Geir A. Mo i NLF. Foto: Per Dagfinn Wolden
– Det hjelper lite å kjempe for lastebilnæringen hvis vi ikke får rekruttert sjåfører, understreker adm. direktør Geir A. Mo i NLF. Foto: Per Dagfinn Wolden

NLF-sjefen frykter sjåførkrisen

Adm. direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) frykter for rekrutteringssituasjonen i transportnæringen.

– Situasjonen er kritisk og kanskje den største utfordringen næringen står overfor. Makter vi ikke å skaffe nok sjåfører hjelper det lite å kjempe for alle andre saker. Det er menneskene som er den avgjørende faktor for å holde AS Norge i gang, sa NLF-sjefen i sin tale til landsmøte 2018 på Sundvolden Hotel fredag.

Han understreket at det trengs 1000 nye sjåfører årlig frem til 2030.

Trenger sterkere lut

– Her kreves en enorm innsats, hvor det må brukes sterkere lut. Men det er voksende mangel på yrkessjåfører globalt. Så spørsmålet er hvor vi skal hente sjåførene fra. Helt klart er det at yrkessjåførutdanningen ved landslinjene på de videregående skolene må styrkes. Det er uakseptabelt at de ikke har nok plasser, understreker Mo og viser til yrkessjåførutdanningen i Stjørdal i Trøndelag som hadde 30 søkere til 18 plasser. – NLF står på med nebb og klør for at Stortinget skal vedta lånefinansiert utdanning for lastebilsjåfører. NLF-bedriftene har også en stor jobb å gjøre i rekrutteringsarbeidet. Alle ledd i organisasjonen må bidra, understreker Geir A. Mo.

Forsiden nå