Den problematiske Øyertunnelen ble åpnet for vel to år siden. Dette bildet tok vi under byggingen i 2010.
Den problematiske Øyertunnelen ble åpnet for vel to år siden. Dette bildet tok vi under byggingen i 2010.

Problemtunnel på E6 i Øyer

Den nesten fire km lange Øyertunnelen på E6 i Øyer nord for Lillehammer har vært stengt to ganger på ei uke, men kan trolig åpnes igjen onsdag 28. januar.

Årsaken er ising i den 92 meter høye luftesjakta midt i tunnelen. Fuktighet trenger inn og fryser til is på kalde dager. Isen faller ned i bunnen av sjakta, og lufteanlegget settes ut av drift. Da må tunnelen stenges og omkjøringsveien, gamle E6, benyttes.

Problemer hver vinter

Tunnelen ble åpnet 12. desember 2012 og var en del av milliardsatsingen på ny E6 mellom Øyer og Tretten i Gudbrandsdalen. Hver vinter har Vegvesenet vært nødt til å stenge tunnelen flere ganger på grunn av at is blokkerer ventilasjonssjakta. Den høye luftesjakta var ment å skulle ha en skorsteinsvirkning hvor naturlig utlufting i tillegg til vifter skulle gi god utlufting med lavt energiforbruk.

Bragernestunnelen i Drammen er en av få med samme luftesystem. Der har men også hatt tendenser til ising, men bare et par ganger siden tunnelen ble åpnet for mer enn 12 år siden. Statens vegvesen står foreløpig noe maktesløse når det gjelder Øyertunnelen, men mener det er for tidlig å si om det ble valgt feil løsning.

Kan man nå regne med fritt løp i tunnelen? Ikke lenge, for den stenges for ordinært vedlikehold fra 2. til 6. februar. Hvordan det går med ising videre utover vinteren, er det ingen som kan si.

Forsiden nå