Toten Transport-sjef Jon Austrheim ber NLF om hjelp til å ansvarliggjøre myndighetene og få ryddet opp i kaoset knyttet til AutoPASS-systemet. Foto: Per Dagfinn Wolden
Toten Transport-sjef Jon Austrheim ber NLF om hjelp til å ansvarliggjøre myndighetene og få ryddet opp i kaoset knyttet til AutoPASS-systemet. Foto: Per Dagfinn Wolden

– Rydd opp i kaoset

Jon Austrheim og Toten Transport ber om hjelp til å rydde opp i et konkurransevridende kaos.

AutoPASS-ordningen som felles elektronisk betalingsordning for bompasseringer og fergetransport, påfører transportselskapene store ekstrakostnader, og er en lite tilfredsstillende løsning.

– Ordningen er på ingen måte ferdigutviklet og har skapt store utfordringer for oss. Jo flere biler du har, jo verre blir det, sier Jon Austrheim, administrerende direktør i Toten Transport AS til Lastebil.no.

- Komplett umulig

– Det er komplett umulig å holde oversikt, presiserer Austrheim, og som nå ber NLF og myndighetene om hjelp til å rydde opp i kaoset.

Konkurransevridende rabattordninger, total forvirring rundt AutoPASS for ferge-ordningen, problematisk forhåndsbetaling og både lovstridige og mangelfulle fakturaløsninger, er ifølge sjefen for den landsdekkende fraktespesialisten Toten Transport årsakene til kaoset.

– Ordningen er på ingen måte ferdigutviklet og har skapt store utfordringer for oss. Jo flere biler du har, jo verre blir det, sier Austrheim og fortsetter:

– Her haster det virkelig å rydde opp. Logistikk og transport representerer næringslivets konkurransekraft, der stabile rammevilkår er en forutsetning for å lykkes. Det er absolutt ikke tilfelle i dag, forteller Aurstrheim, som tok opp bekymringene i et møte med NLF og NHO LT tidligere denne uken.

Forstår frustrasjonen

 

NLF-sjef Geir A. Mo NLF har i lengre tid engasjert seg både lokalt og sentralt for å påvirke myndighetene til å rydde opp. Foto: Per Dagfinn Wolden Bilde: Per Dagfinn Wolden

NLF-direktør Geir A. Mo har forståelse for frustrasjonen og understreker at det arbeides intensivt med problemstillingen.

– Som Austrheim helt riktig påpeker er dette en fullstendig uakseptabel situasjon, og vi krever at myndighetene tar dette på alvor. Dette har vi arbeidet med i lang tid og brukt mye ressurser både ute i regionene og sentralt, og vi vil ikke gi oss før det kommer på plass løsninger som næringen kan leve med.

NLF har i lengre tid engasjert seg både lokalt og sentralt for å påvirke myndighetene til å rydde opp.

Utfordringene vokser i takt med størrelsen på selskapene. Toten Transport med over 250 kjøretøy har store bom- og fergekostnader.

Austrheim beskriver store variasjoner i priser og ordninger og betydelige skjulte takstøkninger som krever daglige detaljoppfølginger for å kunne belaste kundene riktig.

– Resultatet så langt er at vi får betydelige ekstrakostnader, som forverrer konkurransesituasjonen.

Enkelte fergestrekninger har økt med opp til 37 prosent etter innførsel av AutoPASS som betalingsløsning, og bomkostnader på blant annet Hardangerbrua er nærmest doblet.

Forsiden nå