Scania L 320 6x2 hybrid.
Scania L 320 6x2 hybrid. (Foto: Scania)

Scania lanserer plug-in hybrid

På IAA i Hannover lanserer Scania en plug-in hybrid-elektrisk lastebil - Scania L 320 6x2 hybrid (PHEV) - basert på den nye lastebilgenerasjonen.

PHEV og det tilsvarende konvensjonelle hybrid-elektriske kjøretøyet (HEV) kan gjøre bruk av Scania Zone som letter den sømløse tilnærmingen til utslipps- og hastighetsreguleringer i visse soner.

- Vi på Scania fortsetter eMobility-stien med en «her-og-nå- tilnærming» og tilbyr løsninger som har de nødvendige egenskapene for å støtte urbane kunder på en bærekraftig måte fra dag en, sier Maria Johansson som er Product Director, Urban hos Scania Trucks.

- Først vil vi introdusere en HEV-versjon, og PHEV vil følge neste år. Scania-kundene får en løsning med holdbar konstruksjon, regenererende lading, ingen rekkeviddeangst, nullutslipp ved behov og uten å kompromisse med de totale driftskostnadene, sier hun.

Motorene

De nye hybride lastebilene er utstyrt med Scania-motoren DC09, en rekkemotor med fem sylindere, som kan gå på HVO (hydro treated vegetable oil) eller diesel.

Den arbeider parallelt med en elektrisk motor som yter 130 kW (177 hk) og har et dreiemoment på 1050 Nm.

Det ladbare litium-batteriet har en kapasitet på 7,4 kWh som sikrer et langt batteriliv.

Lastebilene kan kjøres i helelektrisk modus uten noen hjelp fra forbrenningsmotoren, takket være elektrisk tilbehør for styring og trykkluftforsyning. Den skal kunne kjøre 10 km uten lokale miljøskadelige utslipp.

November 2018

- De hybride lastebilene har en moderne tilnærming til totale driftskostnader, driftstid og bærekraft når det gjelder urban lastebiltransport, sier Johansson.

- Kombinert med HVO gir de en CO2-reduksjon på opptil 92 prosent og samtidig fremragende produktivitet i de stadig økende urbane områdene hvor bileierne møter utfordringer innenfor sikkerhet, miljøkrav og overfylte gater.

Scanias HEV kan bestilles fra november 2018, mens PHEV vil følge i 2019.

Forsiden nå