Kontraktssigneringen ble gjennomført på prosjektkontoret på Filefjell. Fra venstre: Robert Fritz, daglig leder i Strabag AG NUF, Hannes Gamsjäger, divisjonsdirektør Stabag AG Norge/Sverige, Kjartan Hove, prosjektdirektør Statens vegvesen Region vest og Odd Erik Haugen prosjektleder E16 Filefjell.
Kontraktssigneringen ble gjennomført på prosjektkontoret på Filefjell. Fra venstre: Robert Fritz, daglig leder i Strabag AG NUF, Hannes Gamsjäger, divisjonsdirektør Stabag AG Norge/Sverige, Kjartan Hove, prosjektdirektør Statens vegvesen Region vest og Odd Erik Haugen prosjektleder E16 Filefjell. (Foto: Statens vegvesen)

Signerte Filefjell-kontrakt med Strabag

Statens vegvesen signerte 12. mai kontrakt med Strabag AG om bygging av Øye-Eidsbru på E16 Filefjell.

- Dette er første kontrakten vår med Statens vegvesen, og det betyr mye for oss. Det er et mellomstort prosjekt, og det gir oss gode muligheter til å vise vår kompetanse på tunnel-, vei- og brukonstruksjon, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz i Strabag AG NUF - den norske divisjonen av det østerrikske selskapet.

70 til 80 personer skal jobbe på prosjektet på det meste, og Mysliwietz sier at mange av de ansatte skal være norske.

Ser frem til å starte

Selve signeringen ble gjort av Hannes Gamsjäger og Robert Fritz fra Strabag og prosjektdirektør Kjartan Hove fra Statens vegvesen Region vest

Prosjektleder på E16 Filefjell, Odd Erik Haugen, gleder seg til at arbeidet på den nye kontrakten starter. Snart vil det være full aktivitet på to delstrekninger på fjellovergangen mellom Bergen og Oslo.

Stort firma

- Strabag er et stort firma, og vi ser frem til å samarbeide og bli bedre kjent med dem. Målet vårt er å gjennomføre kontrakten uten ulykker og få bygget et veianlegg av god kvalitet til det beste for trafikantene, sier Haugen.

I forkant av signeringen presenterte Strabag sin virksomhet for Statens vegvesen. Firmaet omsatte for 12,5 milliarder euro i 2014 og de har 72.900 ansatte over store deler av verden. 500 av dem jobber i Norge og Sverige, og målet er å øke dette tallet.

Kjernevirksomheten er vei og offentlig infrastruktur, men selskapet er også stort innen vannkraftprosjekter og gruvedrift. Navnet Strabag er en forkortelse for «Strassen Bau AG» som tilsvarer «Veibygging AS» på norsk.

I Norge jobber firmaet i arbeidsfellesskapet som bygger ny jernbanetunnel gjennom Ulriken i Bergen. Der står Strabag for tunneldrivingen med tunnelbormaskin (TBM).

339,5 millioner

På E16 Øye-Eidsbru leverte Strabag AG inn det rimeligste tilbudet, med en totalsum på 339,5 millioner kroner.

Strekningen som skal bygges er 4 km, der ca. halvparten går i tunnel. Den nye traseen tar av fra eksisterende vei ca. 1,5 km øst for Øye kirke, går opp og bak bebyggelsen i Øye og inn i en 2 km lang tunnel litt øst for elven Rødøla.

Den nye veien kommer inn igjen på eksisterende E16 ved Strøndafjorden like nord for Eidsbru. Når prosjektet står ferdig i 2018 skal E16 Filefjell etter planen være en effektiv og vintersikker hovedriksvei mellom Øst- og Vestlandet.

Forsiden nå