Veien fra Ørje til Rikgsgrensen skal bygges som tofeltsvei med midtdelere, fartsgrense på 90 km/t og ett forbikjøringsfelt i hver retning.
Veien fra Ørje til Rikgsgrensen skal bygges som tofeltsvei med midtdelere, fartsgrense på 90 km/t og ett forbikjøringsfelt i hver retning.

Skarp konkurranse om E18-prosjekt

Seks tilbydere vil bygge E18 mellom Ørje og svenskegrensa. Sjekk hvem som ligger best an.

- Det er alltid spennende å se hvor mange tilbud som kommer inn, og hvilke summer entreprenørene legger seg på. Nå gleder vi oss til å komme i gang, sier prosjektleder Elin Bustnes Amundsen i Statens vegvesen etter tilbudsåpningen onsdag.

Ti representanter fra entreprenørene var til stede for å overvære den spennende åpningen.

- Nå skal vi bruke den neste måneden på å gå gjennom tilbudene, så tar vi sikte på å inngå kontrakt før sommeren, sier Amundsen.

Det er Hæhre Entreprenør som har levert det laveste tilbudet, på rundt 450 millioner kroner, ganske nøyaktig ti millioner kroner lavere enn AF Gruppen Norge AS.

Innkomne tilbud:

  • Leif Grimsrud og Askim Entreprenør           491 783 591,-
  • NCC Construction AS                                  542 783 958,-
  • Park og Anlegg AS                                        476 525 472,-
  • AF Gruppen Norge As                                  460 562 195,-
  • Hæhre Entreprenør AS                                  450 521 143,-
  • Skanska                                                          514 648 586,-

Statens vegvesen skal bygge tofelts motortrafikkveg med midtdeler fra riksgrensen til Ørje.  Strekningen er cirka 6,4 kilometer lang, med en bredde på 12,5 meter og med en fartsgrense på 90 km/t. Det blir ett forbikjøringsfelt i hver retning, på rundt én kilometer hver. Ved grenseovergangen bygges det etter stedstilpasset utforming og standard.

Planen omfatter et nytt landemerke i Ørje sentrum. En spektakulær ny stålbro over E18, som skal lyssettes og har fått arbeidstittelen "Norgesporten".

Forsiden nå