Marti-sjef Gisli Gudjonsson og Ryfast-prosjektleder Gunnar Eiterjord Gunnar Eiterjord fra feirer rekorden.
Ryfast knytter Stavanger sammen med Ryfylke.

Verdens dypeste et faktum

Aldri før har en veitunnel gått dypere enn den som nå bygges i Rogaland.

Torsdag smalt salven som gjorde i Ryfylketunnelen til verdens dypeste undersjøiske veitunnel.

Da var man kommet ned til 292 meter under havoverflaten, som blir tunnelens dypeste punkt. Med det blir tunnelen altså verdens dypeste, og når den er ferdig blir den også verdens lengste undersjøiske veitunnel med sine 14,3 kilometer.

Verdensrekorden ble markert med kake og fruktchampagne (alkoholfri). Prosjektleder i Statens vegvesen, Gunnar Eiterjord, og prosjektleder for entreprenøren Marti, Gisli Gudjonsson, holdt taler og takket arbeiderne for god innsats.

Les også: Familiebedrift fikk Ryfast-kontraktDriftssjef Bård Hansen er glad for kontrakten med Statens vegvesen, men frykter å bli ruinert av bompenger fra prosjektet han selv er med på å bygge.

Ryfylketunnelen går under Boknafjorden mellom Solbakk i Strand og Hundvåg i Stavanger, og skal stå ferdig i 2019.

Marti er entreprenør på tunneldrivingen fra Strand-siden, mens AF Gruppen driver fra Hundvåg.

Forsiden nå