Tungløftfartøyet Dockwise Vanguard laster ved å senke lastedekket under havoverflaten. Dekket kan senkes slik at det er 16 meter under havoverflaten. Lasten kan deretter taues i posisjon over dekket, før løftefartøyet heves igjen.
Tungløftfartøyet Dockwise Vanguard laster ved å senke lastedekket under havoverflaten. Dekket kan senkes slik at det er 16 meter under havoverflaten. Lasten kan deretter taues i posisjon over dekket, før løftefartøyet heves igjen.

Verdens største tungløftfartøy

Denne kjempen kan løfte 117.000 tonn opp av sjøen.

Dockwise Vanguard er 275 m langt og 70 m bredt. Den har sin jomfrutur fra Sør-Korea til USA med Chevrons platform «Jack & St. Malo».

Etter dette skal fartøyet frakte en flytende produksjonsenhet (FPSO) fra Hyundai Heavy Industri-verftet i Sør-Korea til Nord-Norge. Tredje oppdrag er også norsk: Spar-plattformen skal fraktes til Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet, melder Petro.no.

Nederlandske Dockwise er ledende i verden på løftefartøyer. Selskapet tror plattformeiere og operatører i større grad enn før ønsker å transportere offshorestrukturer i et stykke. Til nå er det meste blitt fraktet stykkevis.

Med lastedekket 16 m under overflaten er Dockwise Vanguard et spesielt syn.
Med lastedekket 16 m under overflaten er Dockwise Vanguard et spesielt syn.

Forsiden nå