Opptil 60 km elektrisk rekkevidde:

Scania P 360 plugin hybrid 6x2.
Scania P 360 plugin hybrid 6x2.

Scanias nye hybridlastebil

Scanias nye plugin hybridlastebil kommer med elektrisk rekkevidde på opp til 60 kilometer.

Publisert

Etter lanseringen av Scanias første hybridlastebil I 2014 har klimafokuset økt, samtidig med at teknologien har tatt store steg fremover.

Plug-inn hybriden er en løsning for urban transportsammenheng, til varelevering, renovasjon, tipp og krokløft, samt innen brann og redning.

- Å flette hybridlastebilen inn i transportørens flåte, er uten tvil den enkleste måten å erfare bruken av elektriske kjøretøy, sier Anders Lampinen, direktør, Nye teknologier. - Ei bru mellom to forskjellige teknologier gir verdifull hjelp mot erfaring i gradvis utvidelse av flåten, i retning av en større andel elektriske kjøretøy.

95 kW DC-lading

Scanias plugin hybridlastebil, kommer utstyrt med CCS-ladekontakt til bruk mot strømnettet. Med 95 kW DC-lading kan de tre batteriene nå 80% av kapasitet på omtrent 35-minutter. Lastebilen kan også lades med energi fra regenativ bremsing.

Med høyenergitetthet-batterier, hver en av de tre batteripakkene har en installert kapasitet på 30 kWt og totalt 90 kWt, kan lastebilen kjøre elektrisk opptil 60 km, avhengig av totalvekt, topografi og påbygg. I tillegg kan den lades under lasting og lossing, eller når sjåføren har pause.

Scanias plugin-lastebil er tilgjengelig med L- og P-serie hytte, begge utviklet for urban transport. Det lave gulvet i L-serien er spesielt utviklet for bykjøring med ekstra god sikt.

Scania Zone - lavutslippskjøring i sentrum

I tillegg til den elektriske motoren på 115 kW – som er plassert mellom motor og girkasse – har hybridlastebilen en 9-liters dieselmotor på 280-360 hk.

Scania Zone er et verktøy for hybridlastebilen. Den posisjonsbaserte tjenesten bistår sjåføren i å automatisk endre mellom elektrisk og dieseldrift for å ta hensyn til trafikk og miljøreguleringer, samt predefinerte retningslinjer for fart, støy og andre utslipp.

- Flere og flere byer etablerer lavutslippsoner I bykjerner. Dette krever alternativer som elektrisk drift. Ved anskaffelse av hybridlastebil kan transportleverandører drastisk utvide bruksområdet for kjøretøy og redusere ståtid. Den stille elektriske kjøringen åpner for effektive leveringer også om natten, for å unngå rushtid i bykjerne, sier Lampinen.

-Samtidig kan transportleverandører, ved behov, bruke forbrenningsmotoren for lengre transportruter fra varehus og logistikksentre og for ad-hoc transportoppdrag. Kort fortalt er hybridlastebilen den beste av begge verdener.