Dette er en Volvo-basert elektrisk trekkvogn med egenskaper i en helt ny divisjon. Den får snart en storebror som kan kjøre 60 mil på batteridrift.
Dette er en Volvo-basert elektrisk trekkvogn med egenskaper i en helt ny divisjon. Den får snart en storebror som kan kjøre 60 mil på batteridrift.

Asko Transport tester el-vogntog i Norge

I disse dager ruller «Emma» rundt på veiene i Norge for Asko Transport. Torpa Bilruter fra Dokka i Innlandet er valgt til å kjøre testbilen.

Publisert

Den omtales som «verdens første batterielektriske lastebil som kan lade sin store batteripakke i løpet av en sjåførpause før hun går inn i nye oppdrag».

Trekkvogna kan trekke last på inntil 44 tonn. Det er bygget på et Volvo-chassis, hvor forbrenningsmotoren er erstattet med fire elektromotorer som gir 680 hestekrefter med strøm fra en batteripakke på 500 kwh.

Bilen kan lade med 350 kW effekt i tillegg til en ombordlader på inntil 44 kW som kan benyttes til nattlading. En ny versjon av bilen, med batterier på 1000 kwt, er klar til å settes i trafikk mot slutten av året. Det vil ventelig gi en rekkevidde på opp mot 60 mil.

Volvo-eid

«Emma» er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Volvo-konsernet har kjøpt seksti prosent av aksjene i det sveitsiske selskapet, så dette er på mange måter Volvos nye tek-avdeling for utvikling av elektriske lastebiler.

Det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent for Futuricum-konseptet i Norden.

- Vi er stolte over å være part i et slik prosjekt og ser frem til å introdusere mer klimavennlige løsninger for norsk transportindustri, sier Kent Ibsen, adm. direktør i CHSnor.

Bilen er en demonstrasjon i regi av Grønt Landtransportprogram som er et offentlig - privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet.

Programmet starter i disse dager opp et storskala pilotprosjekt for batterielektriske, tunge lastebiler. Målet er å få minst 100 tunge el-lastebiler på veiene på Østlandet som kan «lynlade» på et antall offentlig tilgjengelige energistasjoner lokalisert nær hovedveier eller logistikksentre på Østlandet.

Mange transportselskaper er involvert i prosjektet

Asko Transport AS skal lede prosjektet sammen med mange større og mindre transportselskaper som også deltar.

Torpa Bilruter fra Dokka i Innlandet er valgt til å kjøre testbilen med Tonerud Transport, Br Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt som observatører.

Andre transportselskaper blir også invitert med i prosjektet.

Vil gjøre el-lastebiler konkurransedyktige på pris

Prosjektet skal vise veien fra enkelteksempler av el-lastebiler til et større antall biler som kan lade på offentlige ladeplasser for store kjøretøy. I dag finnes ikke infrastruktur for lading av slike kjøretøy, bare enkelte ladepunkter i privat regi.

Et annet mål med prosjektet er å oppnå konkurransedyktige kostnader målt mot dieselbiler av tilsvarende størrelse.

Prosjektet skal inspirere energileverandører til å utvikle effektive ladeløsninger, kjøretøyleverandører til å levere biler, kommuner til å finne tomter for energistasjoner og finansinstitusjoner til å tilby løsninger som reduserer risiko for transportselskaper i overgangen til ny, utslippsfri teknologi.

Grønt Landtransportprogram er initiert av 26 landsomfattende organisasjoner, og skal i samarbeid med staten bidra til å halvere klimautslippene fra transportsektoren mot 2030.

Powered by Labrador CMS