Askos nye el-trekkvogn kan kjøre 50 mil fullastet

Onsdag morgen ankommer Nord-Europas første elektriske trekkvogn med en batteripakke på 900 kilowattimer Norge. Den kan kjøre opptil 50 mil fullastet.

Publisert Sist oppdatert

Som første i Nord-Europa av sitt slag, skal denne bilen bane vei for at all tungtransport etter hvert kan bytte ut dieselmotoren med noe langt mer miljøvennlig.

Bilen og to sjåfører kommer kjørende fra Sveits, via Kiel, hvor de så har tatt båt videre til Oslo.

Askos nye trekkvogn, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T, skal brukes mellom Askos sentrallager på Vestby og Moss havn, hvor varer fraktes over Oslofjorden til Horten med elektrisk sjødrone, og videre til regionslageret i Sande. Dette gir en nullutslipps transportkjede over Oslofjorden.

Bilen vil også bli brukt på lengre ruter, som Vestby til Trondheim, Bergen og Stavanger, og noe av målet til Asko med denne bilen er å teste ut batterielektriske løsninger på lengre distanser.

Designwerk Electric Semi 40E 6x2T

  • Bilen er en konvertert Volvo-trekkvogn, Designwerk Electric Semi 40E 6x2T.
  • Dieselmotoren og girkassen som opprinnelig var i bilen, er erstattet av en-trinns girkasse med fire elmotorer med en samlet effekt på 500 kilowatt.
  • Bilen er utstyrt med 22 kilowatt ombordlader.
  • Eget uttak for 400 volt 32 ampere til kjøle- og varmeanlegg i trallene.
  • Bilen er godkjent for totalvekt på 50 tonn.
  • Batteriet veier 5440 kg, men siden dieseldrivlinjen er fjernet er nettovekten bare økt med ca. 2000 kg.

Den nye bilen skal bidra til 106 tonn mindre CO₂-utslipp, sammenlignet med en dieselvariant, per 100.000 kjørte km.

350 kilowatt lading

Asko har installert høyeffektladere på flere av sine regionslagre, slik at bilen kan lades når den kommer frem.

Når lastebilen først skal lade, tar den 350 kilowatt hurtiglading, og vil bruke 1 time og 40 minutter på å lade bilen fra 20 til 80 prosent. Dette er per nå veldig raskt tatt i betraktning den store batteripakken på 900 kWh.

- Dette representerer det fremste av teknologi innen elektromobilitet av tungtransport, sier John Strand, direktør i Asko Transport.

Lastebilen koster betydelig mer enn en dieselbil. Med Enova-støtte, bompengefritak, CO₂-avgifter på diesel og høy utnyttelsesgrad på bilen, skal det likevel være mulig å oppnå en konkurransedyktig TCO (total levetidskostnad) sammenlignet med en dieselbil.

ABB E-mobility og Asko har inngått avtale om leveranse av ladeinfrastruktur til Asko på Vestby. Leveransen består av 58 ladepunkter, med ytelse fra 90 kW til 350 kW. Ladeanlegget består av ABB E-mobilitys ladere HVC-3601 (Heavy Vehicle Charging), Terra HP (THP-350) og Terra 184. Når anlegget står ferdig i første kvartal 2023 vil det sannsynligvis være det største elektriske lastebildepotet av sitt slag i verden.

- Vi er imponert over Askos storsatsing på miljø- og klimavennlige transportløsninger og er stolt over å fortsette vårt langvarige samarbeid for ladeinfrastruktur, sier Arne Sigbjørnsen, leder for ABB E-mobility i Norge.

126 elektriske lastebiler

Asko på Vestby er Norges største distribusjonsnettverk for matlevering med 900 ansatte. Som en av Norges største transportbedrifter med 700 lastebiler daglig på veien har Asko i Norge satt seg som mål å ha nullutslippsdistribusjon i 2026.

- Det er flere fordeler ved å konvertere til elektriske lastebiler. Den mest åpenbare er klima- og miljøhensynet med reduserte utslipp og mindre støy ved leveranse av varer i bysentrum og tettbygde strøk, sier Lars Erik Olsen, daglig leder hos Asko Bygg Vestby.

Ifølge Olsen vil lokasjon Vestby ha totalt 40 elektriske lastebiler etter nyttår. Frem mot 2026 skal dette tallet opp til 126.

ABB leverer ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler til Askos hovedlager i Vestby.

- Veksten i elektriske lastebiler vil øke reduksjonen i CO2-utslipp fra 1750 tonn etter årsskiftet til over 6250 tonn per år i 2026, kun for denne lokasjonen. Andre fordeler, som veier tungt for omleggingen til en elektrisk kjøretøypark, er besparelsen i drivstoffkostnader, bedre sjåførergonomi og lavere støynivå i førerhytta.

Dynamisk lastbalansering

Total kapasitet fra ladeanlegget er 5,5 MW. For å unngå overbelastning av trafoene i nettstasjonen er installasjonen utstyrt med dynamisk lastbalansering på de tre delene av ladeanlegget. Enkelt forklart innebærer denne funksjonaliteten automatisk justering av total ladeeffekt fordelt på kjøretøyene som kobler seg til. Om kjøretøyene etterspør mer kapasitet enn nettstasjonen kan levere justeres effekten ned.

Med denne leveransen vil de elektriske lastebilene Asko har i sin pool kunne hurtiglade på dagtid, samt lade over natten. ABB E-mobilitys ladere leveres med webtilkobling som standard, både for internbruk hos kunde og ABB E-mobilitys tjenester. De er knyttet opp mot en ladesky for fjernovervåkning og konfigurasjon, for å øke effektiviteten og minimere nedetiden.

ABB E-mobility er verdensledende innen infrastruktur for elektriske kjøretøy og tilbyr hele spekteret av lade- og elektrifiseringsløsninger for elbiler, elektriske- og hybridbusser samt for skip og jernbane. ABB E-mobility har vært i lademarkedet siden 2010 og har i dag solgt mer enn 840 000 ABB-ladere i over 85 land.

Powered by Labrador CMS