Bærekraft: Reduserer energiforbruket og renser luften.
Bærekraft: Reduserer energiforbruket og renser luften.

Bærekraftig Mercedes renser byluften

SUSTAINEER: er navnet på Mercedes-Benz sin demonstrasjons-Sprinter hvor de viser frem fremtidens teknologiske løsninger. Blant annet har bilen to store filtre som renser luften.

Publisert

I en ikke alt for fjern fremtid skal Mercedes og resten av Europa slutte med forbrenningsmotorer i kjøretøy. For Mercedes sin del har de i flere år varslet at i 2039 vil de siste modellene for Europa som ikke er karbonnøytrale rulle av samlebåndene. Selskapet har satt seg som mål at de kan gå «fully electric» allerede før 2030 dersom markedet er klart for det. I midten av dette årtiet vil man gå over til at nye kjøretøyarkitekturer som lanseres være «elektric only». For å vise hva som allerede i dag er teknologisk mulig har selskapet nå vist frem Sustaineer, en eSprinter som er modifisert med nye teknologiske løsninger.

Redusere, gjenbruke og resirkulere

Gjenbruk og reparasjon av materialer og komponenter er viktig for å oppnå et fremtidig bærekraftig konsept. I andre halvdel av 2022, vil Mercedes-Benz derfor ha på plass et reparasjonskonsept for å kunne reparere batterier i elektriske kjøretøy. I tillegg jobbes det hardt for å kunne gjenbruke og resirkulere komponenter i batteriene. Innen 2030 er målet å redusere bruken av nye materialer i drivlinjen og batteriene med 40% sammenlignet med dagens tall. Selskapet forplikter seg også til å kun benytte litium og kobolt fra sertifiserte gruver. I løpet av 2022 vil også alle Mercedes-eide varebilfabrikker i verden kun benytte elektrisitet fra fornybare kilder.

Reduserer finstøvet

RENSER: Under bakenden på bilen sitter filteret som automatisk renser luften som virvles opp under kjøring.
RENSER: Under bakenden på bilen sitter filteret som automatisk renser luften som virvles opp under kjøring.

Luftkvalitet er en nøkkelfaktor for trivselen i byer og bynære områder. I tillegg til CO2-utslipp produserer også biltrafikken en betydelig mengde partikler. Dette er en av innovasjonene som er i Sustaineer-bilen. I fronten av bilen sitter et stort luftfilter som sammen med bilens eksisterende vifter kan filtrere fine partikler i luften. Dette gjør at bilen kan filtrere luften både når den kjører og når den kjører i lave hastigheter eller står stille. Bilen vil også filtrere luften rundt bilen når den står på lading. Filtret vil også måle konsentrasjonen av finstøv og kan fungere som en mobil målestasjon. Filterelementene byttes under den årlige servicen.

Det andre filteret sitter i bakkant under bilen i nærheten av bakakselen. Dette er på det punkte man finner den største konsentrasjonen av partikler i nærheten av bilen. Et passivt filter fanger opp partikler som virvles opp av bilen, eller andre kjøretøy i nærheten. Luftkanalene er optimalisert for best mulig renseeffekt og filteret må byttes en gang i året.

Solceller på taket

Ved hjelp av solceller på taket øker bilens rekkevidde med inntil 2500 kilometer per år (Tyske solforhold) og 3800 kilometer per år i sydligere solforhold. Solcellene har en maksimal kapasitet på 850 Watt og dekker 4,8 m2. Systemet er konstant aktivt og produserer strøm selv om tenningen er av.

Setebelter med varme

VARME BELTER: Når du skrur på setevarmeren vil også beltet varmes opp og du får raskere komfort temperatur forteller Mercedes.
VARME BELTER: Når du skrur på setevarmeren vil også beltet varmes opp og du får raskere komfort temperatur forteller Mercedes.

En stor del av batterikapasiteten brukes på oppvarming. For å redusere varmebehovet har Mercedes utstyrt demo-bilen med oppvarmede sikkerhetsbelter. Oppvarmingstrådene er vevd inn i beltet og gir 70 watt. Beltene skrus på sammen med varmesetet og rattvarme. Dette er med på å redusere behovet for å varme opp hytta, spesielt i distribusjonsbiler som kan åpne dørene flere hundre ganger hver dag er det en stor utfordring å holde den varme luften inne i bilen.

Åpner seg selv

LUKKER: Når føreren går bort fra bilen vil dørene automatisk lukke seg.
LUKKER: Når føreren går bort fra bilen vil dørene automatisk lukke seg.

For å effektivisere pakkedistribusjonen har bilen sidedører som åpner seg selv når føreren er i nærheten. Det gjør at føreren sparer noen sekunder her og der ved å slippe å vente på å åpne døren. I tillegg er bilen utstyrt med et kamera som ser om det er noen farer og varsler føreren dersom det kommer en syklist eller lignende slik at man kan unngå en kollisjon.

Speilkamera

KAMERA: Sidespeilene erstattes av kameraer slik vi har sett i lastebilene. Dette reduserer luftmotstanden ved at overflaten reduseres med 80%. De er også to kilo lettere enn standard speil.
KAMERA: Sidespeilene erstattes av kameraer slik vi har sett i lastebilene. Dette reduserer luftmotstanden ved at overflaten reduseres med 80%. De er også to kilo lettere enn standard speil.

Nå kan speilkameraene også innta varebilene. Ved hjelp av et digitalt speilkamerasystem ikke ulikt det vi kjenner fra lastebilene får føreren bedre oversikt 360 grader rundt kjøretøyet.

Powered by Labrador CMS