ANLEGG: Salgssjef Stig Holtan t.v. og Markedssjef Bjørnar Zell forteller at flere og flere leier biler også for anleggskjøring.
ANLEGG: Salgssjef Stig Holtan t.v. og Markedssjef Bjørnar Zell forteller at flere og flere leier biler også for anleggskjøring.

Hvorfor leie lastebil?

BORGESKOGEN: Fleksibilitet og trygghet er viktige stikkord for hvorfor man bør leie, fremfor å lease eller kjøpe, lastebil.

Publisert Sist oppdatert

Salgssjef Stig Holtan i Pluss Truck Sales & Rentals AS, sier slett ikke alle kunder bør leie lastebiler, men at for mange er det riktig å leie fremfor å eie selv. Eksempler kan være ekstra behov for biler til et bestemt prosjekt, for å dekke inn en kortvarig ordretopp eller at man rett og slett trenger å vite nøyaktig hva en bil vil koste i måneden.

Pluss Truck driver stort innen utleie av lastebiler og har kunder over hele landet, med hovedtyngden av kundebasen i sør og på Østlandet.

- Alt fra én-bileiere til store konsern har behov for fleksibiliteten i kjøretøyparken som leie kan gi. Fleksibilitet koster litt mer, men man slipper å binde kapital. Det kan være en fordel dersom man ikke vet om bilen har oppdrag utover et aktuelt prosjekt, for eksempel, sier Holtan.

For de som har én eller få biler, mener Holtan det er mange fordeler med å leie fremfor å kjøpe en lastebil. I tillegg til den nevnte fleksibiliteten, får kunden støtte fra utleieselskapet med en del «backoffice»-oppgaver. Dersom noe skjer med bilen, føler også mange kunder det som trygt og godt med en større organisasjon i ryggen.

Pluss Truck Sales & Rentals AS

Eier: Cognia AS

Stiftet: 2007

Antall ansatte: 4

Biler: ca. 150

Omsetning 2019: 69 millione

Service

Alle bilene har gull-serviceavtaler, og kundene trenger ikke å tenke på eller å organisere serviceoppfølgingen.

- Vi har en policy om at bilene skal ha service på merkeverksted. Når det gjelder vedlikehold på påbygget, er vi mer fleksible. Dette er viktig. Kunder som kjøper bruktbil av oss skal være trygge på at alt er utført i henhold til spesifikasjonene. Et eksempel på dette er biler som har gått få km og egentlig har fin olje, får oljeskift på de oppgitte tidsintervallene likevel. Dermed kan vi alltid vise full servicehistorikk i henhold til spesifikasjonene, forteller Holtan.

«Bilen er et rullende varelager som vi kan drive kjøp og salg med»
Salgssjef Stig Holtan i Pluss Truck Sales & Rentals

Holtan har jobbet i Pluss Truck siden høsten 2007. Han merker at konkurransen er blitt tøffere og prisene lavere de siste årene. I 2010 hadde de omtrent samme omsetningen som i dag, men med færre ansatte og omtrent halvparten så mange biler i parken. På det meste har de 180 biler i utleie, men det er redusert noe nå i korona-tidene til rundt 150 kjøretøy. Under normale omstendigheter er 5-7% av bilparken ledig, men det har økt noe nå, og ligger på 10-15%.

Leieperiode

Det er store variasjoner i hvor lenge kundene leier biler og hengere, alt fra ett døgn til flere års leie. Også på dette området har det skjedd store endringer de siste årene. Tidligere var gjennomsnittlig leieperiode 24 måneder. Nå er den mellom 11 og 13 måneder. Leieperiodene varierer også ganske mye mellom ulike type kjøretøy.

For eksempel er snittperioden for tippbiler mellom tre og seks måneder. Dette er en type biler som ofte enten benyttes i en sesong, eller på prosjekter. Den typiske tippbil-kunden har gjerne eid bilen selv. Pluss Truck har alltid hatt tippbiler tilgjengelig, men segmentet er økende. I dag har selskapet både tre- og fireakslede tippbiler, samt tippsemier, i utleieparken.

Bare nyere biler

For å tjene penger i utleiemarkedet, er det meget viktig å ha en god bruktbilpolitikk. Det kreves en god rullering i bilparken, og det er viktig at bilene ikke er for gamle når de skal selges. For noen år siden var det vanlig at bilene rullet i 36 måneder før de ble byttet ut, men nå er snittalderen til bilene som skiftes ut redusert til 24 måneder. Når man kommer til avskrivning, forteller Holtan at det beste er å bytte bilene etter 18 til 24 måneder.

Det er mulig å leie nesten alle typer lastebiler hos Pluss Truck. De mest vanlige kjøretøyene i parken er trekkvogner, men krok- og kranbiler er de mest etterspurte bilene i bruktmarkedet. Spesielt krokbiler som skal selges, blir sjelden stående lenge. De fleste er solgt, usett, før de kommer inn etter endt leieperiode. Tidligere ble faktisk 50-70% av flåten solgt usett. Vi har alltid hatt policy om at det vi selger, skal være i god stand. Dette er noe mange kunder har satt pris på, og fulgt oss trofast i mange år, både i leie og bruktbil-markedet, forteller Holtan.