- Veiprosjekter blir 40% dyrere
Ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner. Dette skyldes at nye veiprosjekter i gjennomsnitt blir 40 % dyrere fra de omtales i planen til de er ferdig planlagt og klare til bygging, skriver Veidekke i en pressemelding. For de nye veiprosjektene omtalt i NTP tilsvarer dette, ifølge Veidekke, en kostnadsøkning på over 80 milliarder kroner.
Nasjonal transportplan er en svært ambisiøs plan med en ramme på mer enn 1000 milliarder kroner. Nå slår en rapport fra Oslo Economics fast at de reelle kostnadene vil bli langt høyere. Mange lokalsamfunn som tror de får nye veier risikerer å bli skuffet.
- Varslede prosjekter kan utgå
- Kostnadene for samferdselsprosjekter øker ofte betydelig fra de første gang blir omtalt i Nasjonal transportplan til de er ferdig planlagt og klare til bygging. Om kostnadene i planfasen fortsetter å øke tilsvarende kommende år, vil vi ikke få de veiene fremover som vi er forespeilet. Dette gjelder selv om Stortinget skulle bevilge midler tilsvarende rammene til Nasjonal transportplan, advarer seniorøkonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.
- Bygg- og anleggsbransjen er svært bekymret for denne svære kostnadsveksten. Forsetter dagens utvikling, er det en rekke varslede veiprosjekter som sannsynligvis ikke vil bli gjennomført. Disse kostnadsøkningene kommer allerede i planleggingsfasen, og det er en utfordring som politikerne må på banen for å løse, sier Kari Sandberg, adm. direktør i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg i meldingen.
Konsernsjef i Veidekke, Arne Giske, mener Nye Veier er et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å få mest mulig ut av veikronene:
- Vi mener det er mulig å bygge disse veiene billigere, eksempelvis har Nye Veier AS klart å redusere kostnadene i sine prosjekter med rundt 20 prosent. Vi stiller gjerne opp og bidrar til å at vi får mer vei for pengene. Blant annet kan større prosjekter, bruk av totalentrepriser og ikke minst tidlig involvering av entreprenørene for å finne innovative løsninger gi betydelig lavere kostnader, sier han.
Utsatte prosjekter
Oslo Economics' rapport lister opp de 15 veiprosjektene i transportplanen som ikke er fullfinansiert og dermed vurderes som mest truet. Dette er blant annet E18 i Asker, E39 Ålesund-Molde og E6 Levanger-Steinkjer.
Rapporten er bestilt fra Veidekke og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA).
Rapporten vil bli diskutert på Arendalsuka i august der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, sentrale politiske representanter og ledere fra byggenæringen deltar:
STILLING LEDIG:
-
Fagskolen Innlandet søker lærer anleggsfag inntil 100%
Er du vår nye kollega?
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper