
Nye Volvo FM er lillebroren til FH
Volvo lanserte formelt den nye FM-serien 19. mars. Den ser ut som en krysning av dagens FM og ny FH og er blitt en moderne lastebil med Euro 6-motorer.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Volvo FM er kjent som en fleksibel lastebil som kan brukes til det aller meste, distribusjon, enklere langtransport og mange former for spesialtransport. Dette inntrykket er beholdt i den nye FM-serien som likevel er blitt en mer moderne på alle områder.
Euro 6
Nye FM vil bli levert med et komplett program Euro 6-motorer på 11 og 13 liter. 11-litersmotorene kommer i fire effektklasser fra 330 til 450 hk (1600 til 2150 Nm), mens 13-litersmotorene kommer med 420 til 500 hk (2100 til 2500 Nm). Motorene har kombinasjon en av eksosresirkulering (EGR), SCR (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter.
Nytt servostyresystem
Volvo Dynamic SteeringEn av de viktigste nyhetene på FM-serien er som kombinerer hydraulisk servostyring og en elektronisk stryt elektrisk motor på styresnekken. Dette styresystemet krever lite muskelkraft ved lave hastigheter og sørger for at styringen automatisk går tilbake til midtstilling under rygging. Dessuten kompenserer systemet automatisk for sidehelling eller ujevn veibane, samt vindkast. Dette gir alt i alt en særdeles god retningsstabilitet.
Forbedret fjæring både foran og bak og nye motorfester er også medvirkende til bedre kjøreegenskaper

Førerhus

Basisførerhuset er ikke endret, men fronten er ny med blant annet helt ny grill og nye lykter. Dermed harmonerer utseendet godt med den nye FH-serien. Vi hadde forventet at nye FM hadde kommet med de samme slanke og flotte speilene som den nye FH-serien har, men det er ikke tilfelle. Speilene er åpenbart de samme som før, men bilene kan leveres med FMX-speil som har smalere speilhus.
Innvendig finner man en helt ny innredning som påminner sterkt om den nye FH-serien i det meste. Det inkluderer blant annet nye seter som både gir bedre sittekomfort og som gir økte reguleringsmuligheter for lange sjåfører.

Instrumentpanel og ratt er i store trekk likt med ny FH. Multifunksjonsrattet har blant brytere for fartsholder, telefon, navigasjon og flåtestyringssystemet Dynafleet. Instrumentpanelet er vinklet mot sjåføren og har en fleksibel brytermodul har god plass til utvidelser. Blant annet kan man styre det automatiserte girsystemet I-Shift med fire knapper i stedet for den vanlige girvelgeren ved siden av setet. Pressemateriellet sier ikke noe om det er dagens I-Shift som er videreført eller om FM kan leveres med den nye dobbeltclutchutgaven som er tatt frem til FH.

FM leveres med en trådløs fjernstyring hvor sjåføren kan sjekke vekten på lasten og en rekke andre oppgaver uten å klatre inn og ut av førerhuset.
fartsholder I-SeeAkkurat som nye FH kan også nye FM utstyres med Volvos forutseende og det radar- og kamerabaserte sjåførassistentsystemet Forward Collision Warning.
Mobilapp
En annen nyttig sjåførfunksjon er en ny mobilapp som gjør det mulig å kontrollere og overvåke lastebilens funksjoner fra hvor som helst. Det gjelder blant annet fjernaktivering av parkeringsvarmer, kontrollere væskenivåer og lys, se om bilens dører er låste, samt en alarmstatus som varsler sjåføren over mobiltelefonen hvis alarmen aktiveres.
Lavere vekt
Volvo har jobbet mye med komponentene, noe som har resultert i at alle versjoner har litt lavere vekt enn tidligere. Det er viktig innenfor vektfølsomme segmenter som tank- og bulktransport.
Nye FM kommer i to nye fireakslede chassisvarianter med tre styrte aksler. Det gjelder en foran og to bak på 8x2 pusher tridem og to foran og en bak på 8x2 med to foraksler.